De Boomgaard
Wie er niet bewust naar op zoek is, zou er bijna voorbijfietsen; Tuinmeubelen De Boomgaard ligt ietwat subtiel verscholen in de weelderige natuur van het landelijke Poederlee. Dat is geen toeval. Zaakvoerders Johan Auwers en Dominique De Cuyper mikken op een publiek dat weldoordacht kiest voor kwalitatieve tuinmeubelen die de doorsnee massaproductie overstijgen. Wie de winkel binnenwandelt ontdekt meteen een wereld vol authentieke, duurzame tuinconcepten, geëtaleerd in een prachtig groen kader.
Investeren in buitengeluk
Het mag duidelijk zijn: Voor Tuinmeubelen De Boomgaard heeft het maximaliseren van korte termijntransacties zowat de allerlaagste prioriteit. Het creëren van solide buitenbelevingen voor de lange duur, dát is hier de core business. Mede-zaakvoerster Dominique De Cuyper licht toe: “We willen hier vooral iets aanbieden dat anders is dan wat mensen aantreffen in de typische grote tuincentra. De vormgeving van een tuin is een verhaal dat meegroeit met het leven van mensen of gezinnen. Zo’n verhaal is telkens uniek. Kwalitatieve tuinmeubelen zijn hierop voorzien; ze doorstaan de tand des tijds én de elementen. Wat we hier aanbieden is eigenlijk een investering in buitengeluk van lange duur. Dat is een belangrijke ethische component. Het bepaalt hoe we onze klanten benaderen en intensief ondersteunen doorheen het hele proces. Veel heeft te maken met vertrouwen. We hebben geen grote webshop waarop klanten al betalen nog vóór ze ook maar iets in hun tuin hebben gezet. Mijn man en ik doen alles zelf van A tot Z: We geven hier uitgebreid en deskundig advies, regelen de bestelling, de levering, de installatie… ook voor een tweede verblijf in België of het buitenland. Het is een intensief model dat we zo willen aanhouden; groeien in kwantiteit is dus niet onze ambitie, diepgang staat voorop. Wie bij ons koopt, is helemaal ontzorgd. We weten doorgaans ook heel goed wat onze klanten al in hun tuin hebben staan. Het uitbouwen van hun tuinconcept is een persoonlijke dialoog, waaruit een echte vertrouwensband ontstaat.”
Korte keten, uitgespannen service
Dominique: “Het tuinseizoen is in België niet zo erg lang: vanaf het midden van de lente tot wanneer de schoolpoorten weer opengaan. Om in zo’n relatief korte periode een diepgaande en smetteloze service te garanderen, werken we vooral met Europese en Belgische fabrikanten. Vele Belgen realiseren het zich niet, maar we hebben hier diverse uitmuntende tuinmeubelfabrikanten. Door zo’n korte keten te hanteren, kunnen we snel inspelen op de specifieke vragen van onze klanten. Zowel de meer exclusieve stukken, als de oerdegelijke en mooie tuinmeubels voor tweeverdieners met kindjes (het gros van onze klanten), brengen we zo op tijd tot bij hun eigenaars. ‘Koop Belgisch’… het is niet alleen een zeer actueel advies; het is ook simpelweg de beste keuze.”
Duurzame concepten
Dominique: “Uiteraard heeft kwaliteit een prijs. We kunnen alvast in eer en geweten zeggen dat de kwaliteit van onze stukken de soms iets hogere prijs meer dan rechtvaardigt: Het gaat om design en topmeubilair dat in weer en wind decennialang geen millimeter inboet aan uitstraling én functionaliteit. Zo willen we ook de wegwerpcultuur mee een halt toeroepen. Duurzaamheid gaat immers over veel meer dan meubels die lang meegaan; het is een visie die zich doortrekt in alle aspecten van verantwoord ondernemerschap. Ecologisch, maar ook sociaal. Vele van onze fabrikanten drukken hun gunstige stempel op de lokale gemeenschappen waar ze hun grondstoffen halen. Zo helpen ze de lokale bevolking vooruit via werk,
onderwijs en betere levensomstandigheden.”