Langgerekte villa in het box
De bossen van Haasdonk zijn een pleisterplek voor architectuurliefhebbers. Als je er in de wijken rondloopt tref je een aantal uitzonderlijke woningen aan. Een daarvan is deze langgerekte villa met een uitgesproken volumewerking, ontworpen door BAO Architecten voor een bevriende aannemer. Aan de voorkant oogt het gebouw relatief gesloten, op een vierkant raam na, dat uit de gevel steekt en een soort van vitrine creëert. “Als Reynaers-verdeler is de bouwheer actief in de sector van aluminium ramen”, vertelt architect Dimitri Van den Bossche. “Het raam is een pilootproject in samenwerking met Renson, de iLux Max. Op het moment dat we begonnen met bouwen bestond het concept nog niet, maar inmiddels zie je het in meerdere projecten terugkomen. Het is iets unieks dat een bijzondere nuance geeft aan de gevel. Je kunt het wat vergelijken met een erkerraam, dat je een 180°-zicht biedt op de omgeving.”
De villa is opgevat als een uitgestrekt massief blok dat meer dynamiek krijgt door de speelse opbouw in verschillende vlakken. Een gestructureerde langwerpige gevelsteen zorgt ervoor dat de breedtewerking nog versterkt wordt. Daarnaast schiet een tuinmuur door, wat maakt dat het huis visueel nog groter lijkt. “Voldoende privacy was een belangrijke vraag. De tuinmuur blokt in feite alles af. Tegelijk benadrukt ze de horizontaliteit van de woonst”, aldus de architect.
Drive Through
De vorm van de woning wordt mede bepaald door de inrit die volledig onder het gebouw doorloopt. “Die drive through is onder andere het gevolg van de oorspronkelijke structuur van het huis. Je zou het misschien niet zeggen, maar dit is een verbouwing. Vroeger stond hier een oude villa uit de jaren ‘70. De oorspronkelijke indeling is bijna volledig overgenomen, inclusief de kelder. Omdat de eigenaars geen carport wilden, is het idee ontstaan om de inrit te doen aansluiten op het ondergrondse niveau. Je rijdt in feite los door de woning heen en kunt via de kelder eenvoudig de leefruimtes bereiken.” De verbouwingswerken werden uitgevoerd door Herweyers, een algemeen aannemingsbedrijf uit Stekene en al jaren een vaste partner in het professionele netwerk van de bouwheer. “Wij hebben al twintig jaar een sterke werkrelatie”, geven zaakvoerders Geert Herweyers en Tinne Baeyens aan. “Als algemene aannemer is ons werk erg divers. Voor sommige klanten verzorgen we enkel de ruwbouw, voor andere zorgen we dat de woonst winddicht wordt gebouwd of zelfs sleutel-op-de-deur afgeleverd wordt. In die laatste gevallen werken wij met verschillende partners samen, waaronder regelmatig met de bouwheer. Dat hij en zijn vrouw ons vervolgens gevraagd hebben om hun privéwoonst aan te pakken, is een mooie blijk van waardering. Aangezien de originele structuur van het huis grotendeels bewaard is gebleven, was onze taak vooral het oude en nieuwe verbinden. We hebben alle verbouwingswerken gedaan, zoals de kelderuitbouw, het isoleren, het metselwerk van de gevelsteen en de uitbouw ter hoogte van de kinderkamers en polyvalente ruimte.”
Herweyers werkt voor particulieren en architecten. Het bedrijf bestaat al sinds 1972 en werd opgericht door Geerts vader François. Inmiddels ligt een belangrijke focus van het werk op totaalrealisaties, waarbij een woonst van begin tot einde wordt afgewerkt. Dat het bedrijf voor zijn aanpak erkenning krijgt is al meermaals gebleken. In 2013 kreeg Herweyers zelfs de onderscheiding ‘Jonge Vlaamse Aannemer van het Jaar’ van de Confederatie Bouw. Geert Herweyers: “Onze onderneming is altijd blijven groeien. Vandaag werken wij met vijfendertig mensen en enkele jaren geleden hebben we onderdak gevonden in een gloednieuw gebouw dat onze ambitie verder onderstreept.”
Keramische gevelpanelen
Om de gevel nog meer reliëf te geven, zijn er ter hoogte van het gelijkvloers beige-achtige keramische panelen geïntegreerd die voor een mooi evenwicht zorgen in combinatie met de baksteen. “De keuze voor die panelen is een hele zoektocht geweest. De eigenaars hebben er meer dan een jaar over gedaan”, vertelt Bert Van Mele die de plaatsing verzorgde en al jaren gespecialiseerd is in natuursteen, keramiek, composiet en glasmozaïek. “Toen ik de eerste keer langskwam voor een kennismakend gesprek waren er al heel wat aannemers gepasseerd. De tuin was bezaaid met allerlei stalen. Men wist niet goed wat te kiezen en een bijkomend probleem bleek te zijn dat niemand de keramische panelen ook effectief wilde plaatsen. De uitvoering is immers geen evidentie. Het is een precisiewerk, vooral ook omdat je met veel buitenhoeken zit die allemaal in verstek moeten aansluiten. Ons bedrijf heeft echter veel ervaring. De panelen maken deel uit van een totaalconcept, waarbij er eerst een speciale aluminium draagstructuur wordt opgezet tegen de ruwbouw en vervolgens wordt geïsoleerd, alvorens we de panelen plaatsen. Alle panelen worden bovendien op voorhand gemaakt op basis van een legplan, zodat de hele constructie eigenlijk heel logisch in elkaar steekt. Bovendien zorgt de aluminium draagstructuur ervoor dat de panelen de gevel relatief weinig belasten.” De keramische panelen zijn een duurzame en onderhoudsvriendelijke oplossing. Bovendien zie je het verschil met natuursteen nog amper. Bert Van Mele: “De laatste jaren merk je echt een verschuiving van natuursteen naar keramiek. De uitstraling van keramische materialen benadert steeds meer die van natuursteen. Als je dan weet dat keramiek zo goed als geen onderhoud vraagt en een leven lang meegaat, begrijp je die keuze ook. Bovendien zijn er tegenwoordig ongekende keuzemogelijkheden qua kleuren, diktes, formaten en texturen. Welke look-and-feel je ook wil geven aan je woning, het kan.”
Champagnekleurige ramen
Zoals te verwachten, ligt een belangrijke nadruk op het schrijnwerk, dat is uitgevoerd in champagnekleurig geanodiseerd aluminium. Het erkerraam vooraan is lang niet de enige speciale toepassing. Achter de keuken bevindt zich een grote polyvalente ruimte met een speels barmeubel met zitelementen, een van de weinige ‘nieuw’ gebouwde delen. Het opmerkelijkste element daar is eigenlijk het minst opvallend: een reusachtig minimalistisch hoekraam dat elektrisch bestuurbaar is en voor twee derde kan openschuiven in de muur, zodat je er niets meer van ziet. “Er is in dit project sterk ingezet op een optimale indoor-outdoorbeleving”, legt Dimitri Van den Bossche uit. “De travertin van binnen loopt bijvoorbeeld gewoon door in het terras. Daarnaast zorgen de ramen voor een sterke connectie met de tuin. Vooraan oogt het gebouw gesloten, achteraan opent het zich volledig naar de omgeving. De profielen zijn ook maximaal weggewerkt en verzonken, om het er allemaal zo slank en uitgepuurd mogelijk te laten uitzien. Dit hoekraam is daar het mooiste voorbeeld van. We hebben hier te maken met een minimal High Finity-systeem van Reynaers met openhoekoplossing. Als je het openzet, wordt er eigenlijk een soort van overdekt terras gecreëerd. Je krijgt hier een echt Ibiza-gevoel, met zicht op de tuin en het zwembad.”
Inox zwembad
Dat zwembad is een opmerkelijke constructie. Het is volledig op maat gemaakt in inox, een duurzaam materiaal dat het een unieke uitstraling geeft. Je ziet bijvoorbeeld geen boordstenen, wel een verfijnde, glanzende rand. “Als je kiest voor een inox zwembad hang je vaak vast aan standaardformaten. Bij ons niet. Dit zwembad is puur maatwerk, zowel qua vorm, afmetingen als afwerking. Kijk bijvoorbeeld naar de waterlijn. Die is extreem hoog en zit amper één cm onder de rand, zodat de lengte van het zwembad mooi geaccentueerd wordt”, vertellen Jan en Luc Van Eeckhoudt, zaakvoerders van Van Eeckhoudt Zwembaden in Wolvertem.
Inox is roestvrijstaal, een materiaal dat heel resistent is tegen chloor. Bovendien is het erg glad. Vuil kan er zich moeilijk aan vasthechten, waardoor het zwembad veel makkelijker wordt in onderhoud en je minder chloor moet gebruiken. “Voor de bouwheer was duurzaamheid een belangrijk aandachtspunt. Inox is op dat gebied een uitstekende keuze. Over vijftig jaar kan je dit zwembad nog altijd perfect gebruiken. Wij werken met inox type 316L, een kwaliteitsproduct dat niet verkleurt of verbleekt, 100 procent waterdicht is en niet slijtgevoelig. Bovendien is het materiaal volledig recycleerbaar, wat dit zwembad een pak milieuvriendelijker maakt dan conventionele alternatieven. Mocht het zwembad ooit afgebroken worden, kan het inox gewoon hergebruikt worden. Daar komt bij dat we de kuip isoleren met XPS, op zijn beurt een ecologische keuze. Je hebt ook veel minder energie nodig om het water warm te krijgen. Door de weerkaatsing van de zon garandeert een inox zwembad een snelle natuurlijke opwarming. Bij goed weer behaalt het water al na een week of twee een temperatuur van 23 graden. Van geen enkel ander zwembad kan je dat zeggen.”
Vide als verbindend element
Als je binnenkomt, bevindt zich rechts een grote ontvangstruimte waar ook het gastentoilet weg zit. De handenwasser wordt gevormd door een marmeren blok met langwerpige spiegel, een sculpturaal element dat meteen de hoge afwerkingsgraad laat zien. Als je vervolgens vanaf de inkom doorloopt, opent zich een zee van ruimte en licht. Een gigantische vide, geaccentueerd door een opmerkelijk verlichtingsarmatuur van Vibia, kadert de leefruimte en verbindt de zithoek met de eetplaats en keuken. Opvallend daarbij is de vrij lage opbouwhoogte in de keuken, wat een erg cosy gevoel geeft. “De keuken illustreert heel goed hoe we de bestaande indeling gebruikt hebben om een bepaalde beleving te brengen”, legt Dimitri Van den Bossche uit. “Normaal gezien zou je in een woning als deze een veel hoger plafond verwachten. Omdat de keuken grenst aan de vide, hebben we de bestaande verhoudingen gewoon gerespecteerd. Dat lage plafond is helemaal niet erg: het zorgt voor geborgenheid in contrast met de ruimte-explosie die de nabijgelegen vide biedt. Zij vormt in feite de link tussen alle ruimtes, ook op de tweede verdieping waar ze een soort van gaanderij creëert tussen de verschillende slaapkamers.” De zithoek ligt een trapje lager dan de leefruimte, waardoor je daar in een soort van zitput vertoeft. Nog opvallender is echter dat de vloer van de living organisch overgaat in een haardmeubel. “De vloer wordt de sokkel van het haardmeubel”, geeft interieurarchitect Frederik Mahieur aan. “Het leuke aan deze ruimte is ook het gefragmenteerd zicht op de tuin. Je blik scheert als het ware over het terras heen dat op het niveau van de rest van het gelijkvloers ligt.
Warme materialen
Overal in huis is een speciale schildertechniek gebruikt op basis van kwartsverf. Bijna alle deuren, muren en kastdeuren zijn ermee bekleed. Op de vloer ligt dan weer travertin, die zelfs is doorgetrokken in het ontwerp van de keuken. “De vorige woonst van de eigenaar kenmerkte zich door veel wit”, vertelt Frederik Mahieur. “Daar zijn we hier van afgestapt om te kiezen voor een warmere en tijdlozere look. Overal in huis zie je hetzelfde patroon: lichtgrijze en aardse tinten, die combineren met donker hout. Bovendien hebben we ervoor gezorgd dat het goud van de ramen als accent terugkomt in de woning. In de zitput bijvoorbeeld is er aan één muur een open wandkastje ontworpen met twee speelse stijlen in dat materiaal, waarachter ledverlichting is weggewerkt. Het is eigenlijk opgevat als een soort sculpturale bibliotheek. Tegenwoordig lezen veel mensen op de tablet, dus grote boekenkasten heb je dan niet nodig. Maar op deze manier hebben we toch een decoratief element gecreëerd dat de sfeer versterkt en plaats biedt om een aantal koffietafelboeken op te bergen.”
Ouderlijke suite en kinderkamers
De bovenverdieping is in feite opgesplitst in twee delen, verbonden door de overloop langs de vide: een royale suite met badkamer en dressing voor de ouders aan de ene kant, en twee kinderkamers en een logeerkamer aan de andere kant. “De kinderkamers zijn ondergebracht in een stuk dat bijgebouwd is”, legt de architect uit. “Het belangrijkste hier was om de connectie met de tuin te maximaliseren. Grote ramen halen de tuin en bosrijke omgeving dichter bij het huis. Elke kamer geniet van veel licht en een optimaal zicht. In een verbindingsgang tussen de twee kinderkamers en logeerkamer zorgt een lichtstraat ervoor dat je onder de blote hemel staat.” Vooral de slaapkamer van de ouders is een kunststukje. Je betreedt ze via een grote dubbele deur, waarachter zich een prachtig vormgegeven suite bevindt, alsof je een luxueuze hotelkamer binnenkomt. Zwarte marmer, donkerbruine eik en vast tapijt zijn hier de belangrijkste materialen. “Vast tapijt heeft in de ogen van veel mensen afgedaan. Tegenwoordig wordt het echt doodgezwegen. Ik begrijp nooit goed waarom, want het kan juist iets heel knus en gezelligs toevoegen aan een slaapkamer. Ik ben echt een liefhebber”, aldus Frederik Mahieur. Centraal bevindt zich het bed met in de rug een groot raam dat uitzicht biedt over de boomkruinen. Links ervan situeert zich een dubbele dressing. Het deel dichtst bij het bed voelt aan als een kleine boetiek. Het tweede stuk is eenvoudiger ingericht om dagdagelijkse kledij op te bergen. “Daar hang je kleren die je snel aan- en uitdoet”, legt de interieurarchitect uit. “Vandaar wandel je dan door naar de eigenlijke dressing die veel luxueuzer is aangekleed. Die ruimte moest echt aanvoelen als een intieme shop.”
De beleving wordt versterkt door twee zichtassen die zorgen voor een gevarieerde doorkijk, zowel naar buiten toe als in de ruimte zelf. Dressing, badkamer en slaapkamer worden op die manier gelinkt aan elkaar, terwijl elke ruimte toch op zichzelf blijft staan. Zeker als je je in de badkamer bevindt, valt het concept op. Vanuit het bad kijk je via een kleiner raam naar buiten. Tegelijk wordt je blik in rechte lijn naar de slaapkamer en aanpalende dressing gezogen. “Er valt hier achter elk hoekje wel iets nieuws te ontdekken”, aldus Mahieur. “Elke ruimte heeft een aparte beleving gekregen. Neem de douche bijvoorbeeld. Die is vrij donker gehouden. Er valt net voldoende licht binnen, zodat het een heel gezellige plek wordt met een eigen sfeer.”
Met dank aan:
BAO Architecten
www.bao-architecten.be
Herweyers NV
www.herweyers.be
BVM-natuursteen
www.bvm-natuursteen.be
Van Eeckhoudt
www.vaneeckhoudtzwembaden.be