Clover Gin
Een zonnebril op je neus en een gin-tonic in je hand: lang leve de nazomer. Dat gin goed is voor je lichaam en minder calorieën bevat dan pakweg een pintje, is meteen een goed excuus om er eentje te drinken. Niet dat je een excuus nodig hebt. Zeker met het kwaliteitsaanbod in eigen land, zoals de Clover Gin uit Kalmthout.
Het begon drie jaar geleden als een pop-up- project. Zussen Nanouck (30), Charlotte (28) en Ann-Sophie (26) Ickroth werkten acht maanden aan een eigen gin. Met oog voor detail en een heleboel geanimeerde debat- ten.Tweeduizend flessen vlogen meteen de deur uit en de pop-up werd in spoedtempo een volwassen bedrijf. Ondertussen stapte ook nichtje Stephanie Vandeven in het bedrijf, als sales medewerker. Een echt familiegebeuren dus. En de bijzondere Clover Gin met peer en lavendel heeft er nu een broertje – of zusje? – bij: Lucky n°4. Met zoete clementines biedt die alweer een bijzonder smakenpallet.
De weg tussen klavertjes en geluk is een veel bewandeld pad. Of een gin-tonic je echt geluk in het leven brengt, is niet gegarandeerd. Dat je gelukkig wordt van de zachte smaken van Lucky n°4 wel. De tweede gin van Clover is zorgvuldig samengesteld, met heel wat proeven en bijsturen tijdens het creatie- proces. Hij wordt met de hand gebotteld in de herkenbare fles, dit keer met een gouden bedrukking. “Er was vraag naar een tweede smaak, fruitiger en met iets meer alcohol. De nieuwe gin wordt vooral gesmaakt door het mannelijke publiek. Groene thee, kardemom en bergamot – een kleine citrusvrucht – blenden met de zachte clementines, zonder in te boeten aan pit.”
Lucky n°4 heeft een duidelijk raakvlak met het succesdebuut, de Classic Clover. Ook daar zorgt kardemom voor een kruidig pallet, in combinatie met koriander, zwarte peper, lavendel en jeneverbessen. En uiteraard: klaver. Het ingrediënt dat Clover Gin zijn naam gaf en een verwijzing naar de sterke band die de drie vrouwen met elkaar hebben. Sterk gelijkend op elkaar, maar elk uniek. Dat ze zich samen weten te onderscheiden op een bijna verzadigde gin-markt, maakt hun band enkel sterker. En hun ambitie des te groter.
Clover Gin scheert hoge toppen
Ann-Sophie, Charlotte en Nanouck hebben het afgelopen jaar niet stil gezeten. Integendeel. Momenteel veroveren ze de Japanse markt, waar de gin-hype nu volop op gang komt. En er zijn ondertussen mini-flesjes op de markt. Ga je met TUI op reis? Geniet dan tijdens je vlucht van een Clover Gin. “Op grote hoogte slaat onze gin blijkbaar ook aan”, ver tellen de zussen enthousiast. “Al zijn er uiteraard nog andere mogelijkheden met de mini-flesjes. Iedereen kan ze bestellen via onze webshop.” De Lucky n°4 proeven? Ga voor de perfecte mix. “Kies voor Schweppes-tonic met sinaasappelbloesem en lavendel. Die is ontworpen door een gerenommeerde mixologist uit Spanje en brengt de alcohol mooi naar boven. Met een partje pompel- moes, een takje rozemarijn en enkele gesplitte roze peperbolletjes is de Lucky n°4 op zijn best.” Of spot de Clover cocktail truck en reken op de deskundige bereiding van je Clover gin-tonic. “Met dank aan papa. We kochten een oude Citroën Hy Van, die hij opknapte. Daarmee trekken we naar allerlei evenementen, zoals huwelijksfeesten, bedrijven of festivals. Mensen zien plezier maken en daar een meerwaarde aan geven, dat maakt ons gelukkig.”