TOP

AR-architecten – Restaurant CRKL

Eigenaars Sam Swaenepoel en Jolien Olivier hebben met hun restaurant CRKL in Roeselare bewust de platgetreden paden verlaten. Ze kozen van bij de start voor een allesomvattend concept waarbij architectuur, binneninrichting en huisstijl nauw met elkaar verweven zijn. Het begint al met de naam: CRKL staat voor cirkel, met weglating van de klinkers. De 4 letters van hun naam werden in de hoeken van een vierkant geplaatst. Zowel binnen als buiten werden boeiende spanningsvelden gecreëerd tussen cirkels en vierkanten, wat voor een aparte beleving én een steekhoudend verhaal zorgt.

 

 

Boeiende krachtenbundeling

Voor dit project was er een samenwerking tussen AR-architecten, Studio Verde en Maister, onderdeel van een full-service communicatiebedrijf dat ook in architectuur en interieurinrichting bijzonder actief is. Door hun wederzijdse sterktes te bundelen, konden ze dit in alle opzichten unieke project realiseren. De opdrachtgevers hadden het volste vertrouwen in hun aanpak en gaven ze carte blanche. Het gebouw, met restaurant op het gelijkvloers en woongelegenheid op de verdieping, werd opgetrokken op een bomenrijk perceel met wilde begroeiing en met een uitloper van de Mandelrivier op de perceelsgrens. Het was de bedoeling om het aanwezige groen zoveel mogelijk te behouden. Architect Reinout Delobelle wist deze ruige omgeving perfect te respecteren en te vertalen in een hedendaagse vormentaal.De gevel van het strak vormgegeven gebouw werd uitgevoerd met oude recuperatiestenen, in wildverband geplaatst en voorzien van een brede, prominente voeg. Er werd gekozen voor deze gevelsteen omwille van zijn robuustheid en patina die helemaal bij de omgeving passen. Een staande rij stenen in de gevel loopt door in het lattenwerk op de sectionale garagepoort. Op verdiepingsniveau werd een doorlopende dorpel als visuele afscheiding aangebracht. Het plat dak werd voorzien van een intensief groendak.

 

 

Spanningsveld van cirkels en vierkanten

Het hele concept draait rond cirkels en vierkanten. Het begint reeds buiten bij de voordeur waar een grote betonnen cirkelvormige plaat werd geplaatst. Ook binnen gaat dit ludieke spel van vormen verder. De zaal is door middel van semitransparante gordijnen opsplitsbaar in kleinere ‘boxen’. Boven elke box bevindt zich een verlaagd spanplafond met akoestisch dempende eigenschappen dat de technieken en de ventilatieroosters verbergt. Boven elke tafel hangen eenvoudige bolvormige pendels. Op andere plaatsen zorgt een mix van inbouw- en zwarte opbouwspotjes voor een sfeervolle verlichting. Achteraan de zaal bevindt zich een ruimte die met een schuifwand kan afgesloten worden. Deze ‘private room’, voorzien van de laatste audiovisuele snufjes, kan gebruikt worden voor zakelijke doeleinden of voor meer intimistische familiereunies. Het restaurant biedt plaats aan 30 – 40 gasten en het aparte zaaltje kan tot 20 personen herbergen.

 

 

Rustegevende uniformiteit qua kleur en afwerking

Een houten lattenwerk zorgt voor een zachte afscheiding tussen de zaal en de bijkeuken. Dit lattenwerk werd doorgetrokken op de schuifdeur die de inkom van de rest van de zaal scheidt. Er werd tevens op alle wanden gewerkt met een doorlopende lambrisering in de vorm van een afwijkende kleur. Deze lambrisering werd ook op de schuifdeuren en de gordijnen toegepast. Alle gebruikte tinten zijn perfect op elkaar afgestemd, in een mix van lichte aardetinten, zachtbeige en een soort van oud roze. Er hangen geen kunstwerken aan de muren om de aandacht niet nodeloos af te leiden. In plaats daarvan werden aan bepaalde wanden ronde en vierkante akoestische schermen in stof opgehangen in eenzelfde, zachte kleurschakering. De binnenmuren zelf werden afgewerkt in een subtiele verftechniek die met de spatel werd aangebracht.

 

AR-architecten
www.ar-architecten.be

 

Restaurant CRKL
www.crkl.eu