TOP

Authentieke pastorijvilla

Als aannemer is bouwen voor jezelf nooit evident. Je wil zoveel mogelijk laten zien, maar je mag ook niet vervallen in overdaad. In hun recent gebouwde woning vonden Tina Rosseels en Christophe Schockaert van Bouwwerken Schockaert mooi die balans. Hun villa in Zele is een groots opgevatte pastorij, voorzien van minutieuze technische details en een verscheidenheid aan afwerkingen. Interieurarchitect Jelke De Mey van SKIN Interior zorgde voor een warme, ingetogen vormgeving. “Het huis fungeert als uithangbord voor het bouwbedrijf, maar het is vooral ook een plek om te wonen en tot rust te komen. Die twee werelden hebben we heel goed proberen te scheiden”, vertelt ze.

 

Authentieke sfeer
De woning grenst aan een grote loods en herbergt behalve woonruimte ook de kantoren van het bouwbedrijf. Die zitten netjes weg in een uithoek van het gebouw, om de scheiding tussen werk en privé te behouden. Verder is het huis zo open mogelijk gehouden. De woning is gebouwd in een U-vorm, waarbij alle woonfuncties mooi in elkaar overvloeien. Toch heeft elke ruimte ook een eigen identiteit gekregen. Iets wat al vanaf de inkom opvalt. De vloer daar is bekleed met kopse steentjes, geplaatst in een visgraatmotief als een knipoog naar vroeger. Aan het einde daarvan bevindt zich een pivoterende stalen deur die je blik via een afgerond panoramaraam meeneemt tot in de tuin. “De inkom vormt een inleiding tot de woning en toont een glimp van wat er komt”, legt Katrien Balcaen uit van FRAAM, dat al het stalen maatwerk op zich nam. “Er is bewust gekozen voor een stalen deur, omdat er zo een heel mooi doorzicht ontstaat op de tuin en het zwembad. Zodra je binnenkomt, krijg je meteen een goed beeld van de sfeer in en rond het huis. We werken met uiterst fijne profielen, waardoor er veel glas zichtbaar is en je een maximaal doorkijkeffect en optimale lichtfiltering krijgt. Bovendien past staal perfect bij de sfeer van deze woning: die is overwegend landelijk, maar ook een tikkeltje exclusief. De eenvoud en puurheid van het materiaal, versterken mee het tijdloze karakter van het interieur.” De stijl van de villa is rustiek maar tijdloos. Er is gekozen voor natuurlijke materialen die warmte en karakter uitstralen. Verfijnde details zorgen voor een extra laag. Zo zijn de maatkasten overal voorzien van gegroefde deurtjes, waarbij de lijnen op verschillende afstanden van elkaar staan en een zekere speelsheid te zien geven. Boven de eettafel bungelen dan weer glazen lampen in verschillende vormen die de ruimte extra opladen. Maar het meest opmerkelijke is misschien wel het haardmeubel in het salon. Dat situeert zich ter hoogte van een insprong in het bouwvolume, waardoor het lijkt alsof de haard uit de muur komt. Het eikenhouten meubel eronder, getopt door een bruingrijs marmer, loopt vervolgens door tot in een dakhoge ruimte met pool en uitzicht op de tuin. “Alle ruimtes zijn visueel zoveel mogelijk met elkaar verbonden”, vertelt de interieurarchitecte. “Om de rust en eenheid te bewaren is er in hoofdzaak gekozen voor drie materialen: eik, staal en marmer. Ik houd de basis van een interieur graag eenvoudig en tijdloos. Verder opfleuren kan je altijd met decoratie. De toon hier is ook vrij rustiek, omdat we wilden dat het interieur zo authentiek mogelijk zou aanvoelen in navolging van de gevel.”

 

Keuken achter doorloopsas
Van de eetkamer ga je via een doorloopsas naar de keuken. Dat sas is begrensd door een dubbele stalen deur en leidt naar een grote bergruimte waar zich ook een toilet en douchekamer bevinden. “Dit sas is in feite een ruimte op zich die verbinding maakt tussen het zwembad en de douches. Het idee is dat mensen die gezwommen hebben en nat zijn niet door het huis moeten, maar een soort van aparte doorgang krijgen. De dubbele stalen deur en kopse steentjes op de vloer definiëren dat gangpad. Tegelijk zorgt die stalen deur ervoor dat ook de connectie tussen de leefruimte en de keuken optimaal blijft”, legt Jelke De Mey uit. “De twee stalen wanden vormen een knipoog naar de pivoterende deur in de inkom”, voegt Katrien Balcaen van FRAAM toe. “De vormgeving is identiek, zodat alles mooi visueel aansluit bij elkaar. De keuze voor staal is bovendien ingegeven door het duurzaamheidsaspect. Staal is een ecologisch verantwoord product. Het gaat een leven lang mee en kan na gebruik ook volledig worden gerecycled. Bovendien behoeft staal geen speciale zorg, waardoor het erg gemakkelijk is in onderhoud.” In de keuken komen dezelfde materialen terug als in de rest van de leefruimte. Een groot eiland struint voor een lange wandkast. Zowel het werkblad als de nis in de kastenwand zijn bekleed met een bruingrijs marmer met een aparte uitstraling. “De bedoeling was een zo natuurlijke mogelijke look te creëren door de natuursteen te integreren”, legt Jelke De Mey uit. “Het marmer springt in het oog door de vrij uitgesproken tekening, maar het beeld blijft verder rustig. Het is aanwezig en geeft de ruimte een extra dimensie, maar eist ook niet alle aandacht op.”

 

Vlak naast de keuken is een loungeruimte voorzien om te verpozen of te ontbijten met zicht op de tuin. Ook dat was een belangrijke wens: de bewoners wilden van overal het zicht behouden op het zwembad. Niet alleen vanuit esthetisch oogpunt, maar vooral om de kinderen op elk moment in het oog te kunnen houden. De woning buigt zich in een U-vorm naar de tuin en biedt er vanuit elke ruimte zicht op. “In feite bevindt de tuin zich aan de straatkant, maar hij is zo ingekleed dat je dat eigenlijk niet merkt”, geeft bouwvrouw Tina aan. “Als je buiten staat merk je trouwens ook goed de verschillende aankleding van de daken. Om de eigen expertise in de verf te zetten is er gekozen voor zowel gerecupereerde leien, dakpannen als een rieten dak. Klanten krijgen zo een duidelijk beeld van wat er kan, en toch is het zo subtiel aangepakt dat die drie materialen perfect passen.”

 

Enorme dressing
Boven zijn er twee kinderkamers, van elkaar gescheiden door een kinderbadkamer. De masterbedroom en -bathroom zijn dan weer gescheiden door een immense dressing afgewerkt met ingemaakte kasten. “Boven is de inbreng van de interieurarchitecte beperkt gebleven”, geeft Tina nog mee. “Hier hebben we zelf ons ding gedaan, maar we hebben Jelke wel om advies gevraagd. De materialen van beneden zijn ook hier doorgetrokken. Ook hier overheersen hout, wit en zwart zodat de visuele rust van het gelijkvloers ook boven behouden blijft. Er is een eenheid aanwezig op alle niveaus van het huis, waardoor er een fraai contemplatief geheel ontstaat, van beneden tot boven.”

 

Met dank aan:

 

SKIN interior and design
www.skin-interior.be

 

FRAAM
www.fraam.be

 

Potier Stone
www.potierstone.be