Infusers
‘Spraakwatermaker’ staat er te lezen op het naamkaartje van Kevin Kerckhofs. “Leuk gevonden”, knipoog ik. “Het mag voor ons allemaal iets meer zijn, een tikkeltje anders en origineler”, grijnst hij. Branding is belangrijk vandaag de dag en dat beseft de medebezieler van ‘Infusers’ maar al te goed. Een jaar geleden begon hij samen met de Antwerpse chef Tommy Bruynen met het creëren van geïnfuseerde en gepersonaliseerde gins voor horecazaken en bedrijven. Elke fles krijgt een specifieke kruiding naar eigen smaak en wordt handmatig gebotteld en gelabeld met je naam en logo, zodat je als het ware je persoonlijke ginmerk krijgt. “Het idee van op maat gemaakte gins was al even aan het rijpen”, vertelt Kerckhofs. “Ik heb altijd in de wijnsector gezeten. Een tiental jaar geleden kwam ik in een zaak waar achter de toog twee grote Amerikaanse potten stonden. De chef was suikerwater aan het maken. Een soort homemade ice tea, gebaseerd op een infuus van diverse kruiden en vers fruit. Ik was geïntrigeerd: zoiets moest toch ook mogelijk zijn met spirits zoals gin of wodka? In de daaropvolgende jaren ben ik beginnen experimenteren, met vallen en opstaan. Pas toen ik Tommy tegenkwam ging de bal echt aan het rollen. Als chef weet hij wat werkt, welke smaken en specerijen matchen, of juist niet.”
Infused gin voor sterrenrestaurants
Een gin van Infusers staat voor creativiteit, identiteit en eigenheid. Het is een tegenbod voor de grote massamerken: wie smaak en persoonlijkheid belangrijk vindt, kiest voor het bedrijf. Inmiddels gaat het hard voor Kevin en Tommy. Bistro’s en brasserieën, cocktailbars en cafés, allemaal vinden ze hun weg naar Wetteren, waar de gins gemaakt en gebotteld worden. Maar ook kleine en grote bedrijven, en zelfs sterrenrestaurants willen hun eigen infused gin. “Voor ons staat de authenticiteit en kwaliteit van het product centraal”, zegt Tommy Bruynen. “Alles begint met een zuiver distillaat, dat vormt de basis. Dat wordt vervolgens geïnfuseerd: we voegen kruiden, vers fruit en thee-extracten toe die de accenten en nuances qua smaak bepalen. Het is telkens zoeken naar een evenwicht. Infuseren is spelen met tijd en licht. Het vraagt geduld en rust.” Kevin Kerckhofs: “De bedoeling is om een zo verfijnd, elegant en uitgebalanceerd mogelijk smakenpalet te creëren dat past bij het verhaal van de klant. In principe hebben we 5 standaardsmaken ontwikkeld. Op die basis kan je je eigen stijl enten. Het mooie is ook dat we in beperkte oplage werken: voor de horeca bestaat elke batch uit 12 gepersonaliseerde apothekersflessen van 70cl, voor bedrijven uit 14 flessen van 50cl. Dat zijn aantallen die bevattelijk zijn, waarmee je aan de slag kunt. Het hoeft ook geen gin te zijn. We merken dat de vraag naar bijvoorbeeld jenever en wodka groeit.”
2020 Special Edition Gin
In het najaar van 2019 bracht Infusers voor het eerst ook een eigen pop-up gin uit. Een London Dry Gin, geïnfuseerd met 20 kruiden afkomstig uit de Kempen en het Pajottenland, niet toevallig de streken waar beide oprichters van afkomstig zijn. “Het is de bedoeling om regelmatig iets nieuws te doen, afhankelijk van de seizoenen, smaak of goesting”, legt Tommy Bruynen uit. “Deze 2020 is een frisse gin met een warme winterse gloed. Hij is iets krachtiger van stijl. Zelf smaak ik er een lichte zweem van glühwein in, vanwege de toevoegingen van kruidnagel en kaneel.” Kevin Kerckhofs: “Deze gin is een soort feesteditie geworden met een goud-zwart etiket dat past bij de eindejaarsperiode. Momenteel is hij verkrijgbaar in een moderne witte kokerverpakking via onze website en enkele detailhandelaars. Maar zoals aangegeven, de oplage is beperkt. We willen ons niet hechten aan één product, maar om de zoveel tijd met iets nieuws of vernieuwends komen.”
Infusers
t. 0473 45 81 19
www.infusers.be