TOP

Cruysweegs-Halsberghe

Wat een vintage garage moest worden na het ingaan van zijn pensioen, kreeg door het onverwachte overlijden van de bouwheer een noodzakelijke nieuwe invulling. De sheddakenstructuur werd behouden maar de switch naar meer woonfunctie drukte zijn stempel, zowel op het exterieur maar zeker op het interieur. De hedendaagse en tot de puntjes verzorgde afwerking oogt strak en warm en brengt tegelijk een mooie ode aan de vintage wens van de bouwheer.

Toen de functie en het concept van de woning veranderde, bevond het project zich in 2014 reeds in werffase. Het was dus voor Cruysweegs-Halsberghe Architectenbureau alle hens aan dek om kort op de bal te kunnen spelen. Nathalie Cruysweegs: “De droom van de bouwheer was het creëren van een unieke hobbyruimte, namelijk een vintage garage om aan oldtimers te kunnen werken geïnspireerd op de oude garages in Amerika. Het ontwerp was klaar en zat in werffase, we moesten dus snel schakelen. Daarop hebben we samen met de bouwvrouw besloten om in het grote gebouw een woonfunctie te stoppen. Het ontwerp werd aangepast en boven tekenden we er een woning in. Op het gelijkvloers hebben we het vintage karakter – en dan meer bepaald de betonelementen en zichtbaar blijvend gevelmetswerk – in de polyvalente ruimte behouden. Op de verdieping werd het geheel strakker afgewerkt in functie van het woongedeelte.”

Dat onderscheid toont zich ook aan de buitenzijde. In functie van de garagefunctie kreeg het gelijkvloers aan de straatzijde een aluminium bekleding in de vorm van L-Door profielen. Dat werd niet gewijzigd hoewel van de oorspronkelijk twee inritten er slechts één overbleef, de andere maakte ruimte voor de technische berging. Wel lopen de profielen over de volledige gevelzijde door waar ze enerzijds aansluiting vinden bij de poort voor de zijoprit en anderzijds opzij doorlopen tot tegen het stalen schrijnwerk aan het inkomgebeuren. Perfect daarbij passend krijgen de twee volumes van het volledige gebouw een bakstenen schil in vuurrode tint. “Buiten hebben we gekozen voor een iets donkere en strakkere gevelsteen die verlijmd werd. In combinatie met de koperen dakranden en koperen regenafvoer en de sheddakenvorm speelt het industriële vintage karakter in het exterieur zeker zijn rol. Vandaar ook de keuze voor stalen ramen en dat hebben we consequent doorgetrokken in het interieur. Wat heel fijn was in deze samenwerking is dat we van de bouwvrouw carte blanche kregen. En gezien de bouwstijl en interieur van hun vorige woning helemaal anders was, toont dat heel veel vertrouwen. Ook daardoor konden we, ondanks de moeilijke omstandigheden, een eenduidig verhaal schrijven.”

De inkomhal is ruim en biedt dankzij de grote stalen deur met kathedraalglas al een subtiele blik op de polyvalente ruimte. Het maatwerk in de inkomhal kreeg gebronzeerde grepen en ook de schakelaars doen denken aan andere tijden. De vintage elementen worden rijk getoond en suggereren in de grote polyvalente ruimte beneden via twee lange potrellen en enkele oude kolommen die ze op maat lieten inkorten waar er aan de oldtimers gewerkt zou worden. Dankzij gevelhoge ramen valt het licht rijk naar binnen en heb je toegang tot het terras buiten. Het zichtbaar blijvend gevelmetswerk – binnen werd met een andere baksteen als buiten gewerkt en zelfs met twee soorten die wel klassiek werden opgevoegd – en de betonnen plafonds in prefab plankenbekisting bleven overeind.

De toegang naar het woongebeuren boven verloopt via een brede betonnen trap in een hoge hal. De stalen balustrade met ingewerkte LED-strook zorgt ervoor dat de bakstenen muur mooi wordt uitgelicht. Op het einde van deze gang is er nog een toilet voorzien, vandaar de keuze om de betonvloer te laten overgaan in dezelfde keramische tegel als beneden, zij het in een andere kleur, en die ook in de keuken te laten terugkeren. De Kreon lamp aan de muur creëert bovenaan deze hal extra sfeer. Maar eens je de deur naar de woning opent, krijg je de echte verrassing te zien. Niets liet tot nog toe vermoeden dat achter deze deur zo’n knappe hedendaagse en comfortabele woonunit schuilging. Het is moeilijk te focussen op één iets omdat je zo overladen wordt met indrukken: de warme parketvloer in visgraatmotief, het maatwerkmeubilair van Reynvaert Interieur in donkere eik in combinatie met de prachtige Emperador marmer, het los meubilair van Knoll of de op maat gemaakte gordijnen. Alles maakt indruk en voelt heel warm en knus aan. Ook de centrale buitenpatio in de ruimte die als terras fungeert met rondom stalen ramen is indrukwekkend. En die was heel belangrijk voor het ontwerp. “Omdat we met een blinde gevel op de perceelsgrens zitten was de zoektocht naar natuurlijk licht essentieel om een comfortabele woning te creëren. De enige mogelijkheid was om, behalve het integreren van daklichten, die opening in de andere zijgevel te maken. Tegelijkertijd creëer je zo, behalve het terras op de benedenverdieping, een extra buitenruimte waar het heel aangenaam vertoeven is en je dankzij de borstwering toch voldoende privacy geniet. De buitenruimte staat ook in rechtstreeks contact met alle leefruimtes en zelfs met de slaapkamer. Binnenin werd rondom met een opstap gewerkt om alles te kunnen isoleren en waterdicht aan te sluiten. Op het stalen schrijnwerk voorzagen we bovendien extra vinnen om het nog net iets fijner te detailleren maar ook aan de vormgeving werd speciale aandacht geschonken om het in de massieve gevel te accentueren.”

De strakkere afwerking op de bovenverdieping betekent evenwel niet dat er geen link meer is met de benedenverdieping. Hier en daar duiken vintage elementen op, zij het iets subtieler. Een deel van de muren met zichtbaar blijvend gevelmetswerk werden gepleisterd waardoor er een beter evenwicht is voor een woonfunctie. Een kolfje naar de hand van In’t Wit, Kris De Brabander: “Wij werken wel vaker samen met CH-architecten en het fijne aan deze samenwerking is dat zij weten wat ze aan ons hebben en dat wij intussen weten wat voor hen belangrijk is. Eén van die zaken is uitlijning en het feit dat ze niet graag dagkanten aan ramen hebben. We weten dat we onze muur netjes in één lijn op het raam moeten laten vallen, een strakke uitlijning dus. Hetzelfde geldt voor het plafond met een mooie overgang tussen muurvlak en plafond. In een project zoals hier met zichtbeton komt er nog een extra zorg bij kijken, namelijk het goed en correct afschermen. Dat gebeurt met meerdere en met de juiste tapes want je wil niet dat je de korrels uit de poriën van het beton trekt en zo een spoor nalaat van waar je afgeschermd hebt. De architect weet dat wij daar ervaring mee hebben en dat het betonnen plafond na de pleisterwerken er net zo uitziet als ervoor. En uiteraard belangrijk is dat alles volgens planning verloopt en dat er een goede communicatie is tussen alle partijen. Dat is zowel bij ons als bij deze architect en hun andere vertrouwde partners steeds het geval. Met In’t Wit bieden wij naast pleisterwerk ook gyprocwerken, schilderwerken en speciale afwerkingstechnieken aan zoals mortex. Pleisterwerken zijn uitermate belangrijk, in die zin dat ze een goede basis vormen voor de verdere afwerking. Als die niet goed gebeurd zijn, kan je niet de afwerkingsgraad garanderen die de klant wil. En zeker voor hoogwaardige afwerkingen zoals hier moet het pleisterwerk top zijn.”

Dankzij de sheddakstructuur ontstaat er hoogte in de lichtrijke leefruimte en dat zorgt voor een aangenaam effect. Net als het toevoegen van glaspartijen in stalen schrijnwerk in oorspronkelijk volle muren van gevelmetselwerk. Om tegengewicht te bieden tegen het gevelmetselwerk werden de bepleisterde muren afgewerkt met hoogwaardig schilderwerk. Kunstenaar van dienst was Peter De Laruelle: “De bouwvrouw is al jaren een klant van mij. Dit project dat voor haar een ware stijlbreuk is, wordt gekenmerkt door zijn gedetailleerde afwerking. Die fijne afwerking, onder meer naar aflijning, komt dan ook terug in het schilderwerk. Dat is een combinatie van ervaring en streng zijn voor jezelf. Ik zoek nog steeds naar nog fijnere afwerkingen, daarvoor sta ik ook bekend. In dit geval zit je met gevelmetswerk dat nadien werd gefixeerd om het stof weg te nemen. Dan moet je speciale tape gebruiken en een goede opbouw van het af te werken vlak. Eerst worden de muren uitgevlakt, daarna gefixeerd om de zuiging weg te nemen en vervolgens brengen wij vlies aan in de witte lijm. Daarna starten wij met een grondlaag met Bossprim die nadien wordt opgeschuurd en waar nodig bijgeplamuurd. Afwerken tenslotte doen we met een Boss-Hybride matte lakverf die je perfect kan reinigen. De kleur is samen met de architect op staal gekozen. Belangrijk is ook de keuze van rol want je mag nadien geen structuur van die rol zien. Een zo strak mogelijke afwerking is waar ik naar streef. In dit project behandelde ik eveneens de ijzeren potrellen met een soort olie die achteraf een beschermlaag kreeg waardoor die de oude look kan behouden. Naast traditionele schilderwerken ben ik mij al jaren aan het verdiepen in ambachtelijke kalktechnieken. Na jaren van research heb ik nu mijn eigen product op de markt gebracht waarmee ik binnenkort mijn eigen woning ga afwerken. Het is op basis van kalk maar gecombineerd met leem en verschillende poeders. Mijn stokpaardje daarbij is dat het 100% reinigbaar moet zijn en daar ben ik in geslaagd met een beschermlaag die de poriën dichtschroeft en waardoor je een mooi glad oppervlak krijgt dat je perfect kan reinigen. Want niets vervelender dan vlekken op een afwerking die je niet kan reinigen. Mijn kalktechnieken laten dat wel voor de volle 100% toe, zijn subtiel strak en behouden toch die knusse sfeer. Dat biedt uiteraard nog meer mogelijkheden in de markt waarin ik actief ben.”

Het gebruik van kathedraalglas zorgt enerzijds voor een visuele buffer naar ruimtes zoals de berging of de gang maar is ook een verwijzing naar vintage. Andere subtiele hints naar vintage zitten in de koperen Gessi kranen, deurgrepen en koperen belijning in de kastdeuren. Die zijn onder meer in de keuken op een slimme manier gebruikt. Alle maatmeubilair is een knap staaltje van ontwerp, uitvoering en afwerking door Reynvaert Interieur. Els De Smet: “Onze klanten kan je het best omschrijven als de ‘meerwaardezoeker’, diegene die – geïnspireerd door een idee, een ervaring, een kunstwerk… – een uniek en persoonlijk concept wil. Reynvaert biedt hierbij de one-stop-solution, in die zin dat we bij elk project zelf instaan voor ontwerp, materiaalkeuze, uitvoering en plaatsing. Deze manier van werken vormt voor onze klanten de beste garantie op een high-end resultaat. Wij werken al ruim 15 jaar voor deze klant, die doorgaans een eerder klassieke smaak heeft. Dit element namen we mee in het ontwerp; een interieur waarin de klant zich helemaal thuis voelt. Stijlvol maar met een subtiele knipoog naar “Vintage”. We kozen daarom voor donkere eikfineer, waarvan de kleur speciaal werd afgestemd op de Emperador marmer. Soms zorgt een ogenschijnlijk probleem ook voor een creatieve insteek: gezien de zijde van het keukeneiland door zijn afmetingen niet uit één fineerplaat kon gerealiseerd worden, hebben we de aansluiting tussen de 2 platen geaccentueerd met een bronzen detail. Daaruit is vervolgens het idee gerijpt om bij de kastdeuren ook bronzen greepjes toe te passen, deze werden stuk voor stuk op maat vervaardigd. Hetzelfde geldt voor de verzonken LED-profielen, die zorgen voor een subtiele sfeerverlichting van het maatmeubilair. Al deze componenten lopen als een rode draad doorheen dit “nieuw-historisch” pand. Deze klant deed ook beroep op ons voor het los meubilair, waarbij we graag onze kennis ter hare beschikking stelden om haar professioneel te adviseren. We gaan immers bij elk project tot het uiterste, waarbij het praktische en het esthetische hand in hand gaan, maar wel steeds gedragen door een persoonlijke aanpak. Vaak mondt de samenwerking met onze klanten dan ook uit in warme vriendschappen… Tot slot kijken we ook met plezier terug op de samenwerking met de architecte. We dagen elkaar steeds uit en dat leidt tot mooie realisaties waarbij architectuur en interieur elkaar versterken. Daar is ook dit project een sprekend voorbeeld van.”

De afwerkingsgraad is enorm hoog in dit project: kijken we maar naar de LED-verlichting in de meubels om indirect uit te lichten. Perfectie is niet alleen waar de interieurarchitect en de architect naar streven, ook de leveranciers leggen de lat voor zichzelf hoog. Zo ook E.A.V.O. die alle verlichting en elektrische installaties plaatste, Dirk Van Overfelt: “Ik kijk met heel veel plezier en trots terug op dit speciale project. Het was zeker geen standaardwerk maar anderzijds biedt dat veel uitdagingen en dat is wat ons werk zo boeiend maakt. Zeker als je daarvoor kan samenwerken met CH-architecten die goed georganiseerd en gestructureerd zijn. Het is de eerste keer in mijn 12-jarige carrière dat ik het meemaak dat de architect ook inzake verlichting carte blanche krijgt van de klant. Zelfs in die mate dat toch belangrijke en grote armaturen zoals die boven de eettafel een verrassing was voor de eigenares. Deze pendelarmatuur Petite Friture Vertigo Small, een elegante vouwhoed, komt daar volledig tot zijn recht, zeker gezien de grote hoogte die het plafond daar neemt. Anderzijds was de plaatsing daardoor minder ideaal. In de woning zijn daarnaast heel mooie Midispy spots van Deltalight ingebouwd in de keuken, living en nachthal. Daarbij komen speciale inbouwdoosjes om die vlak in het plafond te kunnen wegwerken, de Trimless uitvoering. Ook speciaal zijn de vintage ronde schakelaars beneden, zowel in opbouw als in inbouw. In de bureau heb ik dan weer de oude koepels die de bouwheer ergens had opgekocht een upgrade gegeven met bronzen fittings die aan de huidige technische maatstaven voldoen. En bekabeling die tijdens de ruwbouw voorzien moest worden om in de volle gemetste muren te kunnen inwerken, is evenmin alledaags. Verder was er speciale aandacht voor de LED-stroken nodig, vaak met een profiel in één stuk gemaakt tot 4m70 zoals in de vide. Om geen golving te krijgen moet je daar vooraf goed over nadenken. En hetzelfde geldt voor de stroken bij het maatmeubilair en ook onderaan de trapleuning was dit niet evident omdat die trapsgewijs stijgt. Tot slot heb ik in dit project ook alle ventilatie gedaan. Het mag dan misschien geen evident project zijn geweest maar als je dan uiteindelijk het resultaat ziet van je werk, geeft dat toch enorm veel voldoening.”

Wat dit project uniek maakt, is dat tussen alle hoogstandjes door, ruimte gelaten is voor de diverse vintage elementen. Neem bijvoorbeeld de strook beton in plankenbekisting in de wand tegenover de buitenpatio. Het geeft extra beleving aan deze woning, zeker in combinatie met de vide die je achter de glazen wand ervaart en waardoor je contact houdt met de benedenverdieping. De vitrinekast op het einde van deze passage werd ook op maat gemaakt en behoudt de openheid door de legplanken in combinatie met opnieuw dezelfde marmer. Net daarvoor bevindt zich aan de ene zijde een compacte wasruimte en aan de andere zijde de toegang naar de master bedroom. In de dressing die je als eerste bereikt krijg je natuurlijk daglicht binnen via de smalle verticale glaspartij die uitgeeft op het terras. De slaapkamer in roze tint kijkt anderzijds terug naar buiten via het enige raam in de voorgevel. Nog een overeenkomst tussen beide zijn de lamellen die terugkeren in het bedmeubel maar ook in de kastenwand in de zithoek. Deze ruimte die in zijn geheel aanvoelt als een mooie hotelkamer krijgt een apotheose in de aanpalende badkamer. En die heeft het in grote mate te danken aan de uitvoering in mortex die, samen met opnieuw de Gessi kranen, deze plek een frisse look en een speciale touch geeft. We zien ook opnieuw de marmer terugkomen in het badkamermeubel in gelakte mdf en bij het bankje aan het einde van de inloopdouche.

Ondanks de moeilijke aanloop van dit project en de gewijzigde functie en cours de route, is de architect er toch in geslaagd een rode draad door heel de woning te brengen. Dit door een consequent gebruik van een beperkt maar karaktervol materialenpakket en een mooie balans in strakke belijning en ruwere vintage elementen. Een gebouw met een verhaal om te koesteren…

 
Met dank aan:

 

Cruysweegs – Halsberghe Architectenbureau
www.ch-architecten.be
 

In’t Wit bv
www.intwit.be

 

Schilderwerken Peter De Laruelle
www.peterdelaruelle.be
 

Reynvaert Interieur
www.reynvaertinterieur.be
 

E.A.V.O.
www.eavo.be

 

Liebherr
www.liebherr.be