TOP

Reid & Senepart

In tijden waarin vakantie in eigen land de norm is, valt het plots op: onze Vlaamse velden zijn zo lelijk nog niet. Zeker als de zon eroverheen ligt en de thermometer dertig graden en meer aangeeft. Dan waan je je op bepaalde plaatsen ineens in het zuiden. “Soms lijkt het wel alsof je hier in Toscane bent”, beseft ook interieurarchitect Michael Lievois, die vorig jaar een nieuwe villa bouwde voor zichzelf en zijn gezin in Waasmunster. De locatie: een slingerend baantje met aan weerszijden velden, afgebakend door hoge smalle boompjes. Als je het weggetje inslaat lijkt het alsof je de grijze bebouwde wereld achter je laat en Italië tegemoet rijdt. “Ik was op een middag wat aan het surfen op het internet en zag deze bouwgrond voorbijkomen op Facebook. Dezelfde avond ben ik gaan kijken en de dag erop was de beslissing genomen. Het was het laatste overgebleven perceel van een nieuwe verkaveling. Op een hoek. Niemand wilde het. Maar ik zag het potentieel. Vanuit mijn oogpunt was dit de interessantste van alle bouwgronden. De tuin was zuidgericht en het was het enige perceel waar je voldoende kon spelen met de positie van het toekomstige gebouw.”

 

Michael Lievois ging in zee met Reid & Senepart Architecten. “Jonge knapen met een visie, die ik ken van enkele gemeenschappelijke projecten. Ze maken heel knappe dingen. We waren het er snel over eens dat we het terras en zwembad vooraan zouden positioneren. Daarnaast moest de woning opgetild worden. In de eerste plaats om het grondwater op te vangen, maar ook om het effect van een lange oprijlaan over de hele breedte van het huis. Het is altijd een droom van mij geweest: een uit de kluiten gewassen rijweg met mijn huis als orgelpunt.” De gevel heeft een aantal bijzondere kenmerken. In de eerste plaats is er de steen: een langwerpig type met een enorme verscheidenheid aan kleuren en patronen. Witte en donkere vlakken wisselen af met bijna lichtroze en bruine schakeringen. Daarnaast wordt elk gevelvlak getypeerd door schuine oversteken ter hoogte van de ramen, zowel op het gelijkvloers als op de verdieping. Die maken telkens de omgekeerde beweging ten opzichte van elkaar. “Een van de belangrijke vragen was hoe we het gebouw architecturaal interessant konden maken”, legt Lievois uit. “De bouwvoorschriften waren redelijk strikt, er was weinig ruimte om te gaan spelen met de volumes. Door schuine lijnen te creëren krijgt de gevel toch meer dynamiek. Bovendien hebben de luifels een bufferfunctie tegen de zon en creëren ze schaduw. Om het massieve volume te breken is er gekozen voor een zwarte lamellenstructuur aan de noordzijde, waar zich ook de inkom bevindt. Daarboven zie je trouwens ook het raam van de badkamer, dat integraal bestaat uit glas, tot en met de omlijsting die zwart gelakt is.”

Op de vloer ligt Sinai Pearl van Beltrami, een Egyptische kalksteen. Die is ook buiten doorgetrokken, zodat interieur en exterieur mooi versmelten met elkaar. “Ik heb bewust gekozen voor een lichte natuursteen die perfect blendt met de gevel”, legt Lievois uit. “De link tussen keuken en terras wordt ook gemaakt door het Hi-Finity-systeem, een minimalistisch schuifraam van Reynaers Aluminium dat verzonken zit in wanden en vloer. Als je het openzet, lijkt het wel alsof je buiten aan het koken bent. Dat is het hele idee: buiten en binnen vormen één geheel. Er is een perfecte harmonie tussen woning en omgeving. Vandaar ook de positie van het zwembad dichtbij de gevel: de keuken wordt bijna een buitenkeuken.” “Het Hi-Finity systeem is één van de meest gebruikte schuiframen in moderne architectuur”, vertelt Guy Vinck van Vinck Ramen en Deuren, dat de plaatsing op zich nam. “Het ontwerp is uitermate sereen en slank, aangezien je nagenoeg geen profielen meer ziet. Het schrijnwerk is herleid tot de pure essentie met een uitzonderlijk groot glasoppervlak als resultaat. Bovendien is het systeem niet enkel minimalistisch qua look, het is ook superisolerend. Reynaers Aluminium is in België al meer dan een halve eeuw koploper in aluminium ramen en deuren, schuifdeuren, gevelsystemen en veranda’s. “De Hi-Finity ramen zijn een schoolvoorbeeld van een duurzame bouwoplossing”, aldus Stephanie Gross. “Wat wellicht niet veel mensen weten is dat aluminium een milieuvriendelijk en ecologisch verantwoord materiaal is. Het is 100% recycleerbaar en kan zonder kwaliteitsverlies hergebruikt worden. Door aluminium te hergebruiken in nieuwe raamprofielen besparen wij maar liefst 95% energie. Voor ons is duurzaamheid een belangrijk gegeven, zowel op materiaal-, productie- als transportniveau. Raamprofielen die gebouwen energie-efficiënter maken dringen wereldwijd het energieverbruik terug. De energieprestatie van onze raamprofielen verzekert een strikte luchtdichtheid en thermische isolatie die warmteverliezen beperken. Gebouwen worden zo een pak energie-efficiënter en verkleinen tegelijk hun ecologische voetafdruk.”

 

De inkom is opgevat als een zwart volume. Links is er een deur naar het toilet, rechts kijk je via een glazen wand uit op een eikenhouten trap die alle verdiepingen verbindt. “Hier ervaar je de verticaliteit van de woning’, legt Lievois uit. “Door de open treden vang je meteen een glimp op van andere ruimtes en niveaus in huis. In de inkomhal is er ook geen vestiaire. Die hebben we iets verderop geplaatst, als buffer tussen inkom en leefruimte.” Koperen accenten in de verlichting en stopcontacten, Iraanse travertin die in verschillende afwerkingen terugkomt in de inkom en het toilet, de kastenwand bekleed met een decoratieve stuctechniek. Uitgesproken materialen geven de ruimte nog extra cachet. Bovendien merk je overal prularia van verre reizen. “Het hele huis staat vol met aandenkens aan onze trips. Het etnische is belangrijk voor de sfeer in huis. Het laat mee zien wie wij zijn. Dat gaat zowel om bepaalde keuzes van materialen als om kunst of potjes en andere zaken die het vakantiegevoel versterken.”

 

Het salon is opgevat als een zitput. Het plafond is zwart geverfd, wat voor meer geborgenheid en gezelligheid zorgt. Parket zorgt voor extra karakter, terwijl aan het raam een charmant aperitiefhoekje gecreëerd is. Verder wordt hier de afscheiding met de keuken gemaakt door twee volumes: een open haard en televisiemeubel met ingewerkte speakers. Elk heeft zijn eigen identiteit door een andere afwerking. De tv-schouw is zwart geverfd, de haard is voorzien van dezelfde decoratieve afwerking als de vestiairekast. Overal in de woning is er verlichting van Kreon voorzien dat in verschillende gedaantes en vormen terugkomt. In het salon bijvoorbeeld is een Kreon Cana 40-profiel gebruikt, een minimalistisch architecturaal verlichtingskanaal dat beschikbaar is voor een brede keuze aan ledverlichtingsarmaturen. “In de zithoek is de verzonken versie van het Cana-profiel geïntegreerd, die een duidelijke scheidingslijn vormt met het plafond. Hier is het profiel uitgerust met Kreon Holon 40 Directional en Kreon Holon 40 Single. Verder in de woning komt ook de opbouw variant van Kreon Holon 40 Directional meermaals terug”, vertelt Stéphanie Geuens van Kreon.

 

De hele woning is opgebouwd rond verschillende zichtassen. Die accentueren het lengte- en breedtege – voel van verschillende ruimtes. Een concept dat je goed ervaart in de eetkamer en keuken, waar onder meer het eiland en eettafel mooi uitgelijnd zijn om meer diepte te geven aan de ruimte. “Overal waar je circuleert voel je de breedte en lengte van de woning”, legt Michael Lievois uit. In de keuken boven het eiland is er opnieuw gekozen voor een verzonken Kreon Cana 40-profiel, dat deze keer werd uitgerust met Kreon Holon 40 Single en Kreon Holon 40 Twin. Stéphanie Geuens: “Dit zijn ronde half ingebouwde spots, gekenmerkt door de dieper liggende LED die voor een subtiel licht zorgt. Hiermee kan je op een discrete en toch functionele oplossing algemene of accentverlichting toepassen in architectuur.” Het eiland bestaat uit een donker marmer. Goudtinten in de tekening knipogen naar gouden elementen zoals de verlichting boven de eettafel. Zwarte lacobel zorgt dan weer voor een subtiele reflectie als je aan het koken bent. “Ik houd van strak, maar ik heb ook graag dat een interieur voldoende warmte uitstraalt. De eethoek en keuken zijn opgevat als één grote ruimte, waarin het eiland een centrale plaats krijgt. Ik wilde absoluut niet dat de keuken eruit zou zien als een keuken. De toestellen zitten weg in een bijkeukentje. Uit het zicht, maar wel snel bereikbaar, zodat de keuze voor het esthetische de functionaliteit niet overschaduwt.”

In het keukenblok is een wijnklimaatkast geïntegreerd met een unieke, verplaatsbare scheidingswand om twee temperatuurzones te creëren. Een innovatie van V-ZUG en lang niet de enige in deze keuken. Het Zwitserse merk is volop vertegenwoordigd en staat bekend vanwege zijn sobere en strakke designs gecombineerd met een ongeëvenaarde precisie en unieke functies. Zo is de gebruikte combisteamer uitgerust met een SlowCooking functie. Hierbij kan de oven zelf een kerntemperatuur en baktijd voor je vlees voorstellen, maar beide parameters kan je ook aanpassen. Het toestel zal namelijk de oventemperatuur tijdens het bakken regelen om de gekozen kerntemperatuur op het gewenste uur te bereiken. Als vaatwasser koos Michael Lievois voor het model met SteamFinish van V-ZUG. Dit water- en energiezuinig toestel maakt gebruik van pure stoom net voor de droogfase, waardoor de vaat altijd vlekkeloos schoon en glanzend is. Bovendien zijn er verschillende programma’s mogelijk die je het in bepaalde situaties een pak makkelijker maken. Zo is er een Party-programma van slechts 11 minuten voor als het snel moet gaan. Of een Fondue-Raclette-programma waarmee je zelfs de meest aangebakken gratinschotels perfect schoon krijgt. Het kookveld is van het type FullFlex van V-ZUG. Een inductiekookplaat met tegelijkertijd plaats voor zes kookpotten, maar zonder afgebakende kookzones. Via 48 inductoren herkent de kookplaat de positie en de grootte van je kookpotten. Bovendien is er een full-colour touchdisplay geïntegreerd met een intuïtief bedieningsconcept. Het makkelijke is dat er een Memory-functie aanwezig is die toelaat om een pot even weg te nemen of te verplaatsen. Met de ProfiModus zal het vermogen van de plaat zelfs automatisch verhogen of verlagen door een pot naar voren of achteren te schuiven. Dit kan je per pot instellen en komt heel intuïtief over. De bijgeleverde TeppanYaki plaat maakt het plaatje van de FullFlex compleet.

 

In vele huizen is de eerste verdieping ondergeschikt aan het gelijkvloers. Niet in deze villa, waar je van de ene naar de andere verrassing wandelt. Als je de trap naar boven neemt bijvoorbeeld, kijk je recht de douche binnen. “Ik heb altijd een douche gewild met zicht op de natuur. Je kijkt hier over de trap heen richting de velden. Uiteraard is er de nodige privacy voorzien, zodat je niet bloot op straat staat”, lacht Lievois. Net zoals de deur van de inkom verdwijnen ook boven de deuren onopvallend in het vlak van de muur en laten ze het vakmanschap zien van Anyway Doors. “We hebben hier te maken met een kamerhoge deuren met zwarte aluminium blokomlijsting, een zwart deurblad en zwarte aluminium handgrepen. De volledige sluittechniek van de deur is ook zwart, voor een optimale uniformiteit bij een geopende deur. Het resultaat is een uiterst stabiel deurgeheel dat maximaal tot een hoogte van 3m kan uitgevoerd worden. De montage van deze zwarte deuren tot aan het plafond gebeurt nadat de hele woning is afgewerkt”, zegt marketing manager Koen Dries. “Belangrijk aan deze collectie is de bijzondere aandacht die is besteed aan hoogtechnologische en onderhoudsvriendelijke materialen. Als basisgrondstoffen wordt uitsluitend gewerkt met mat geanodiseerd aluminium, 3mm dikke volkern en glas. Alle deuren zijn volledig op maat gemaakt en worden tot in de puntjes afgewerkt. Je hoeft ze dus ook niet te schilderen. Resopal ontwikkelde bovendien een nieuwe ‘Traceless Soft’ coating, een speciale afwerkingslaag waardoor je geen vingerafdrukken meer ziet op de deur, wat het onderhoud aanzienlijk vermindert.” Alle scharnieren en bevestigingen zijn onzichtbaar verwerkt. “Dat is voor Anyway een logische standaard”, aldus Koen Dries. “Onzichtbaar geïntegreerde scharnieren zijn bij ons op elk moment onzichtbaar, ook bij een geopende deur, wat niet altijd het geval is.” De binnendeur is krasbestendig en resistent tegen de meest voorkomende chemische stoffen. Koen Dries: “De afwerking is volledig chemisch resistent. Zelfs producten zoals aceton hebben geen vat op het deurpaneel. Al onze deurafwerkingen mogen met gelijk welke allesreiniger afgewassen worden, als het maar regulier in de handel te verkrijgen is. Voor het onderhoud van zwarte binnendeuren zoals deze gebruik je best ‘Instanet Streepvrij Multi’.”

In de badkamer komt het etnische andermaal naar boven. Zo is de hele ruimte bekleed met een decoratieve beton ciré. “Ik wilde het gevoel hebben permanent op vakantie te zijn. Toen we begonnen aan het ontwerp, hebben we met een drone een aantal 360°-foto’s genomen in functie van de mooiste zichten. Op basis daarvan is de positie van alle ruimtes bepaald. De badkamer is georiënteerd op het oosten. ’s Ochtends maak je je er klaar met de opkomende zon, een fantastisch gevoel.” Zoals in de woonkamer en gang zijn ook in de slaapkamers Kreon Aplis 40 in-line armaturen gebruikt, zowel de Wallwasher als de Directional-varianten. Stephanie Geuens: “Deze lijn is een reeks ronde inbouw downlighters die gekenmerkt worden door hun randloze afwerking. De dieper liggende LED zorgt voor subtiel licht dat op geen enkel moment verblindt. In de badkamer worden de armaturen bovendien gebruikt met een ‘Dropped louvre’. Die laatste steekt lichtjes uit het plafond en is het ideale accessoire om licht over een specifiek gebied te richten of te focussen.” De slaapkamer loopt over de hele lengte van de woning en eindigt met een spectaculair zicht op de velden. “We hebben 15 jaar in het centrum van Sint-Niklaas gewoond. Opgesloten bijna in een stadswoning met een klein stadstuintje. Op zich heb ik geen grote tuin nodig, maar ik wilde wel op iets interessants kunnen uitkijken. In de slaapkamer heb je wellicht het allermooiste zicht, een eindeloos gevoel van vrijheid.”

 

Met dank aan:
Reid – Senepart architecten
Onze-Lieve-Vrouwstraat 51 – 9280 Lebbeke
t. 052 57 56 57 – www.reid-senepart.be

 

Atelier Lievois
Regentiestraat 12 – 9100 Sint-Niklaas
t. 03 289 01 09 – www.lievois.be

 

Reynaers Aluminium
Oude Liersebaan 266 – 2570 Duffel
t. 015 30 88 66 – www.reynaers.be

 

Vinck Ramen & Deuren
Nobels-Peelmanstraat 11 – 9100 Sint-Niklaas
t. 03 777 68 16 – www.marcelvinck.com

 

Kreon
Industrieweg Noord 1152 – 3660 Oudsbergen
t. 089 81 97 80 – www.kreon.be

 

V-ZUG
Evolis 102 – 8530 Harelbeke-Kortrijk
t. 056 61 60 00 – www.vzug.com

 

Anyway Doors
Nijverheidsweg 32 – 2240 Zandhoven
t. 03 475 15 15 – www.anywaydoors.be

 

Heylen ceramics
Schowroom: Amsterdamstraat 9 – 2000 Antwerpen
t. 03 239 99 99 – www.heylenceramics.be

 

Beltrami l Brachot Family Member
Venetiëlaan 22 – 8530 Harelbeke
t. 056 23 70 00 – www.beltrami.be