Schuivende dozen
Wat er gebeurt als je een straf architectenbureau samenbrengt met een bouwheer die zijn weg kent in de interieurbranche? Dan volgt er gegarandeerd vuurwerk. Christ, medewerker van Dovy Keukens, ging enkele jaren geleden samen met zijn vrouw in zee met Buro 2018 Architecten. De vonk sloeg over en enkele maanden na de oplevering is ze nog steeds niet gedoofd. “Dit was een heerlijke samenwerking, op elk vlak”, zwaait de bouwheer al vroeg met de loftrompet. “Ik ben een perfectionist en heb die drang naar detaillering ook teruggevonden bij Bart Coenen en Robrecht Vermant, de architecten die ons vooral hebben bijgestaan.” Dat de lat in dit project hoog ligt, wordt al snel duidelijk. Witte dozen schuiven over een sokkel die bestaat uit aluminium en baksteen. Ter hoogte van de voordeur zorgt die volumewerking voor een overdekte inkom. Die speling van de volumes maakt het gebouw niet alleen architecturaal interessant, ze verraadt ook een doordachte opbouw. Het huis mocht niet te kijk staan. Voldoende geborgenheid en privacy waren basisvereisten. Hoge planten en begroeiing zorgen voor een eerste buffer met de straat. Een grote blinde gevel schermt het gebouw verder af. Daarachter situeert zich de garage die je zijdelings binnenrijdt. “Er is gekozen voor een zuivere maar dynamische volumetrie die mee bepaald wordt door de keuze van de materialen”, licht architect Robrecht Vermant toe. “De verschillende blokken gaan met veel aandacht lopen. Daarom de keuze voor eerder ingetogen gevelmaterialen die het beeld wat intomen. De crepie bijvoorbeeld heeft een zachte korrel. De langwerpige en egale gevelsteen gaat mee in die sfeer. De garagepoort is dan weer afgewerkt met horizontale lamellen die zijn doorgetrokken tot aan de inkomdeur.”
Voor de ramen rekende de bouwheer op Beerse Aluminium Werken, een erkend Reynaers Partner gespecialiseerd in het op maat maken en plaatsen van ramen en deuren. “In dit project is er in samenspraak met de architect en bouwheer gekozen voor drie verschillende systemen met telkens een ander doel en functie”, aldus Seppe Nuyens van BAW. “Voor de zware schuifdeuren hebben we gekozen voor CP155-LS profielen. Die zijn verzonken geplaatst, wat niet alleen het gebruiksgemak ten goede komt, maar er ook mee voor zorgt dat de buitenruimte deel wordt van het interieur. Je ervaart een nieuw gevoel van ruimte en brengt meer licht in de woning. De grote dubbele raampartij in de achtergevel is dan weer opgebouwd met CW50-Hi-profielen. Het mooie daaraan is dat je bijna geen profielen ziet, waardoor je opnieuw een maximaal contact behoudt met de tuin. De overige ramen en draaideuren werden uiteindelijk uitgevoerd met Masterline 8Hi profielen, die comfort, veiligheid en architecturale vrijheid verzekeren. Alle opengaande delen zijn trouwens standaard voorzien van degelijk inbraakwerend beslag.” Beerse Aluminium Werken staat in de regio Beerse bekend om zijn vakmanschap en precisie. “Alles wordt op maat gemaakt door getrainde professionals”, geeft Seppe Nuyens nog mee. “En voor de beglazing doen we een beroep op Ceyssens Glas. In moderne woningen zoals deze worden de glaspartijen steeds groter, wat ook almaar meer deskundigheid vraagt. In deze woonst is alle beglazing zonwerend. De achtergevel, die georiënteerd is op het zuiden, is de zonweringsfactor zelfs nog verhoogd, zonder dat dit de lichtinval beperkt.”
De Dovy-keuken bestaat uit een sculpturaal eiland dat voor een lange kastenwand struint. Het natuurstenen werkblad legt onmiddellijk de link met het haardmeubel in de leefruimte. “We wilden een strakke maar ook warme en sfeervolle woonst. Verschillende materialen zoals het donkere fineer en marmer komen overal in huis terug. Eenheid in een interieur zorgt voor rust, niet alleen visueel, ook in je hoofd”, legt Christ uit. Christs keukenontwerp is sober en warm. Elementen zoals een in het werkblad ingewerkte afzuiging en Quooker-kraan tonen een gezonde zin voor innovatie. Alles is aanwezig, van een koelkast tot wijnkoelkast en combisteamer. Verder is er vooral logisch nagedacht, zowel over de indeling van de ruimte als over die van de kasten zelf. “Het middenblok is een eenvoudig volume dat bewust breder is gemaakt dan gewoonlijk”, zegt de bouwheer. “Op die manier creëren we ook aan de voorzijde meer opbergruimte. Als ik de kasten open, merk je trouwens de speciale afwerking: een blinkend laminaat met linnenstructuur die beter past bij het donkere palet dan het typische zwart of wit en zeer onderhoudsvriendelijk.”
De belijning van de keuken is een ander belangrijk aspect. “Het hele ontwerp vertrekt van de hoogte van het werkblad en houdt die lijn in al het meubilair aan. Dat zie je bijvoorbeeld in de horizontale greeplijsten van de maatkasten, maar ook in de greep van de stalen toegangsdeur, de aanzet van de koffiecorner en zelfs de eettafel even verderop.” De keuken is een echte leefkeuken, waar behalve gegeten ook verpoosd kan worden. De drie gevels zijn maximaal opengemaakt. Vooraan geeft de keuken uit op een tuintje met vijver. Achteraan is volop uitzicht over het terras en zwembad. Ter hoogte van de zijgevel gaat de ruimte dan weer over in een overdekt terras met buitenkeuken. Het legpatroon van de tegel binnen wordt ook buiten gevolgd, zodat beide ruimtes mooi overvloeien in elkaar. “De keuken is een zone in huis waar we niet alleen eten klaarmaken, maar ook genieten van de rust, de tuin, de omgeving”, legt Christ uit. “Ik heb hier een zetel staan waarin ik kan ontspannen met zicht op de vijver: mijn favoriete plek in huis. Daarnaast verlangden we naar een buitenkamer, waar we de zomer kunnen vervroegen en verlengen. Ook als het regent is het schitterend om hier te zitten. Eerst was de buitenkeuken volledig open getekend, maar we wilden ze toch kunnen afsluiten. Alleen wilden we zo min mogelijk profielen zien, zodat het uitzicht niet belemmerd werd. Een glasgordijn dat je kan open en dicht schuiven zorgt daarvoor.”
In de inkomhal loopt de façadesteen gewoon door langs de scheidingsmuur met de leefruimte. Een smal raampje aan het einde biedt dan weer zicht op een besloten voortuin met vijver. Om daar een glimp van op te vangen moet je voorbij een grote sculptuur van een hond kijken. “We zijn grote liefhebbers van kunst”, legt Christ uit. “In het ontwerp neemt het beeld een belangrijke plaats in. De inkom bijvoorbeeld is twee meter breed, mede om ruimte te maken voor beeldhouwwerken en schilderijen. Zo zijn er overal in huis plekken of muren die gevuld worden met werken van mijn favoriete artiesten.” Een subtiel vormgegeven stalen deur geeft toegang tot de leefruimte. Meteen vallen de ruimtelijkheid en openheid van de woning op. Een metershoge gordijngevel, die twee verdiepingen verbindt, verankert de woonkamer in de omgeving en brengt het daglicht rijkelijk naar binnen. Een druppelvormige verlichtingsarmatuur van Mizu dwarrelt uit het plafond naar beneden om de hoogte andermaal te beklemtonen. “De woning is zo ingeplant dat ze de breedte van het terrein maximaal benut”, legt Robrecht Vermant uit. “Zowel beneden als boven liggen alle woonfuncties naast elkaar, zodat elke ruimte optimaal zicht heeft op de tuin. De vide fungeert daarbij als centrale as, waarlangs de woonfunctie links en rechts georganiseerd zijn. Op de eerste verdieping wordt er op die manier ook een afscheiding gemaakt tussen de masterbedroom en de studio.” Ter hoogte van de vide is een akoestisch spanplafond geïntegreerd als geluidsdemper. “Het is een heel hoge open ruimte met veel harde materialen zoals natuursteen, beton, dubbelhoog glas. Als je daar niets tegen onderneemt, krijg je snel last van galm. Sommige mensen ervaren zelfs concentratiestoornissen of stress en vermoeidheid. Het akoestische spanplafond vangt dat teveel aan geluid op”, vertelt Jean Vos van ACD Plafonds die de plaatsing uitvoerde. “In de bekleding bevinden zich meer dan 250 000 microperforaties per vierkante meter. Zodra geluidsgolven het plafond bereiken, zal een klein gedeelte weerkaatsen in de ruimte, een andere deel wordt geabsorbeerd door het spanplafond. Wat overblijft dringt door de bekleding. Door extra akoestische isolatie te plaatsen boven de bekleding creëren we een extra buffer om dat geluid te absorberen en geluidsreflecties tegen te gaan in beide richtingen.”
Met de integratie ervan hebben we rekening gehouden voor aanvang van de werken. “De betonplaat boven de vide ligt twintig cm hoger dan in de rest van het gebouw. Op die manier konden we het akoestische plafond dezelfde hoogte geven als de rest van de plafonds en merk je er optisch nagenoeg niets van. Het is een heel esthetische oplossing, zoals je kan zien.” De zithoek is opgevat als ontvangstruimte en is bewust gescheiden van de keuken. “In tegenstelling tot wat je tegenwoordig vaak ziet, was het niet nodig het eet- en kookgedeelte rechtstreeks te verbinden met de ontspanningsruimte”, benadrukt Christ. “Verder mocht alles vrij sereen gehouden worden. De televisie is weggewerkt in een kastvolume dat opstijgt uit het marmeren haardmeubel. Wij zijn geen grote televisiekijkers, dus hoefde daar niet te veel nadruk op te liggen. Het ontwerp van de kast is een mooi voorbeeld van de vlotte samenwerking met Buro 2018. In feite heb ik alle maatwerkelementen in huis getekend en is alles door Dovy uitgewerkt en geplaatst, maar dat is wel gebeurd in een permanente wisselwerking met de architecten, zodat architectuur en interieur mooi in harmonie zouden zijn. Die interactie is een absolute meerwaarde gebleken.”
Een trap met open treden en een ingewerkte greep in de muur neemt je mee naar de eerste verdieping. De metershoge vide mondt daar uit in een nachthal en open bureauruimte. Het uitzicht van boven is fantastisch en neemt de boomkruinen integraal op in de beleving. Ook hier werd alles ontworpen door Christ en op maat gemaakt door Dovy. Links situeert zich de slaapkamer van zoonlief, opgevat als een studio met badkamer, slaapgedeelte, mini-living, klein keukentje en terras. “Het is een compacte ruimte geworden waar alle functionaliteiten aanwezig zijn”, licht architect Robrecht Vermant toe. Het slaapgedeelte wordt gescheiden van een zithoek door een groot middenblok dat de badkamer herbergt. Daar zit ook een klein keukenaanrecht in verwerkt. “Ook hier is weer alles perfect uitgelijnd”, lacht Christ. “Dat moet mijn stokpaardje geweest zijn: belijning, belijning, belijning.” De masterbedroom is een open ruimte waar de scheiding tussen slaapkamer en badkamer gemaakt wordt door een muur in het midden. Aan weerzijden zijn schuifdeuren geïntegreerd, zodat je beide ruimtes kunt openen of afsluiten. Robrecht Vermant: “We zien de slaapkamer en badkamer als één ruimte, verbonden met elkaar door een zes meter lange dressing. Tegelijk wordt een afscheiding verzekerd door de muur in het midden van de ruimte en kan alles zelfs volledig afgesloten worden dankzij het schuifsysteem.” Christ tekende een zwevend meubel, uitgewerkt met een marmeren tablet. De douche is drie meter diep en heeft wandverwarming. “Ik noem het mijn knuffelmuur”, lacht Christ. Blij dat er in deze tijden toch nog geknuffeld mag worden.
Met dank aan:
BURO 2018 architecten
Lange Van Ruusbroecstraat 45/003 – 2018 Antwerpen
t. 03 231 74 56 – www.buro2018.be
Dovy Keukens
Altijd open op zondag
info@dovy.be – www.dovy.be
Beerse Aluminium Werken
Dennenlaan 7 – 2340 Beerse
t. 014 61 45 21 – www.baw.be
ACD Plafonds
Tabakvest 71 – 2000 Antwerpen
t. 03 314 07 85 – www.acdplafonds.be
Patrick Verbruggen
Hondshoek 58 – 2820 Bonheiden
t. 015 33 14 33 – www.patrickverbruggen.be