TOP

Zwevende doos met dubbel zicht

Wie een beetje ver trouwd is met onze Belgische architectuurscène, kent Klaarchitectuur. Een aantal jaar geleden veroverde het bureau de designwereld na de opening van zijn nieuwe kantoren in Sint-Truiden. Die brachten de architecten onder in ‘De Waterhond’, een zetiende-eeuwse kapel die al vijftig jaar op ster ven na dood was. Binnen in dat godshuis stapelden zaakvoerder Gregory Nijs en de zijnen vier witte dozen dwars en over elkaar, terwijl een sculpturaal gouden kookeiland het altaar van dienst werd. Geen designblog die er niet over schreef, en nog steeds duikt het regelmatig op in wereldwijde publicaties. Mocht het u ontgaan zijn, zoek het even op, want het betreft een prach- tige samensmelting van oud en nieuw. Het principe van die witte doos heeft Klaarchitectuur nu overgebracht naar Tongeren, al is de context er volledig anders. Daar mocht het de woning ontwerpen van de zaakvoerders van Ramenconstructie Corswarem, al meer dan zestig jaar gespecialiseerd in aluminium raamprofielen van Schüco. Ook nu is de vormgeving op zijn zachtst gezegd bijzonder: een zwevend balkvolume op een deels verzonken glazen sokkel, omarmd door een bakstenen gordel.

 

Ommuurde glasgevel

De eigenaars, Kenneth Maes en Jolien Corswarem kozen ervoor op de bouw- grond naast de ouders van Jolien te bou- wen. Hun tuin sneed het perceel schuin af, wat de architecten voor een eerste probleem stelden. “Een eerste ingreep was wat puzzelen met de perceels- grenzen”, glimlacht Gregory Nijs. “Door de schuine scheidingslijn ging er redelijk wat nuttige ruimte verloren, wat ook een impact had op het ontwerp. De ouders hebben een deel tuin opgeofferd, zodat we de perceelsgrens konden rechttrekken en een strakker volume tekenen.” Het perceel is gelegen aan een drukke steenweg, maar voorts regeren rust en natuur. Achteraan heb je een schitterend zicht op een uitgestrekt landschap. Voor- aan, als je over de gewestweg heen kijkt, ontvouwt zich een soortgelijk panorama. Gregory Nijs: “Die context vormde het uitgangspunt van het ontwerp. De zichten zijn fantastisch. Daarnaast is de voor- kant van het perceel gericht op het zuid- oosten.Van vroeg in de ochtend tot in de late voormiddag geniet je daar volop van de zon.Voor een optimale woonbeleving was het dus logisch om het gebouw zowel voor- als achteraan open te maken. Tegelijk wilden we aan de straatzijde ook enige vorm van privacy: rond het huis is een breukstenen omwalling voorzien als buffer. Daarachter zit een grote glasgevel, een soort van transparante sokkel met daarboven een gesloten doos. Doordat alles errond glas is, lijkt het wel alsof die doos boven het landschap zweeft. Het concept is in hoge mate de verdienste van Ramenconstructie Corswarem zelf. Het is ook die interne knowhow die dit project naar een hoger niveau heeft getild en het resultaat ervan mee bepaald heeft. Eigenlijk kan je de woning haast zien als een showroom voor de firma. Er is gebruik gemaakt van de fijnzinnig- ste hightechprofielen en -beglazing.” Het schuifhek is bekleed met Renson Linarte, een geprofileerde bekleding in champagnekleurige aluminium in perfecte harmonie met de breuksteen. Hetzelfde materiaal, maar in een witte variant, is gebruikt in de witte doos. De breuksteen- muren zijn ook weer getooid met champagnekleurig aluminium. Zelfs de garage- poort is speciaal ontwikkeld voor dit project en opgebouwd uit Schüco-systemen. Maar de meest indrukwekkende realisatie is de glazen sokkel. Jolien Corswarem: “Die bestaat in de eerste plaats uit drie- voudig zonwerend én inbraakvertragend glas, dat overal in de woning is aangebracht. Alle beglazing is bovendien structureel verlijmd: je ziet quasi geen profiel, waardoor we het effect van eindeloos doorlopende glasvlakken creëren. Daar- naast is hier gekozen voor het profiel ASE 80.HI, een minimalistisch schuifsys- teem dat geplaatst wordt op dezelfde hoogte als het gelijkvloers. Daardoor is er geen optische barrière meer tussen binnen en buiten. De middenbeuk is ook extra slank om de uitgepuurde look nog meer te benadrukken.” Het balkvolume kreeg een gladde witte bepleistering, wat je zelden ziet. Meestal doet een grovere korrel crepi ruwer aanvoelen. Gregory Nijs:“De volledige gevel is met de hand geschuurd, wat een veel verfijnder resultaat geeft dan een ruwe textuur. Het is nauwelijks voorstelbaar hoeveel arbeid daar inkruipt. Schuren, plamuren en opnieuw: elke oneffenheid moet eruit.Want als de zon erop zit val- len die erg op. De gevels krijgt dan een extra dimensie. Iets chiques en unieks.”

 

Binnen en buiten op één lijn

Het balkvolume kreeg een gladde witte bepleistering, wat je zelden ziet. Meestal doet een grovere korrel crepi ruwer aan- voelen. Gregory Nijs:“De volledige gevel is met de hand geschuurd, wat een veel verfijnder resultaat geeft dan een ruwe textuur. Het is nauwelijks voorstelbaar hoeveel arbeid daar inkruipt. Schuren, plamuren en opnieuw: elke oneffenheid moet eruit.Want als de zon erop zit vallen die erg op. De gevels krijgt dan een extra dimensie. Iets chiques en unieks.” De woning zit deels ingegraven. Vlak nadat je de tuinmuur en schuifhek voorbij bent, helt de inrit van de garage naar beneden, om half onder het gebouw door te lopen.“Als je voor het gebouw staat voel je die helling niet”, vertelt Nijs. “Dat is bewust zo. Pas als de toegangspoort openschuift, merk je die extra laag. We zien deze poort ook als de effectieve toegang tot de woning: op die plek star t de beleving. Nadien kom je via een patio aan de eigenlijke voordeur.” Binnen is opgevat als een grote voort- vloeiende ruimte, waarbij de verschillen- de niveaus en woonfuncties bijna als split- levels aan elkaar worden geschakeld. Centraal in de woning is een kern geplaatst waarin technieken weggewerkt zitten. Zij vormt het hart van het gebouw waar alle ruimtes mee verweven zijn. Een organisatie die tegelijk voor openheid en geborgenheid zorgt.

Een echte inkomhal is er niet. Voorbij het toilet, waar een marmeren accentmuur de show steelt, beland je in de keuken en eetkamer. Een langgerekte monoliet in sky grey marmer strekt zich daar uit in de richting van de tuin. Dat kookeiland wordt geflankeerd door een houten maatkastenwand waarvan het marmer terugkeert in de nis. Verder zorgen lijnverlichting van Flos en accenten van goud in de tafel voor een extra vleugje finesse. En al even opvallend: de lijn van de stenen buitenmuren bepaalt de aanzet voor de kastenwand, waardoor de link tussen binnen en buiten heel klein wordt.“De vormgeving van de keuken volgt de architectuur”, legt Tom Geuns uit van Eggersmann Hasselt, dat ontwerp en uitvoering op zich nam. “Het donkere kastgedeelte sluit aan op de tuinmuren, waardoor het lijkt alsof de kastenwand daar gewoon uit tevoorschijn komt. Er zit heel veel detaillering in deze keuken. De maatkast bijvoorbeeld is opgevat als een meubelstuk op zich. Alles is afgewerkt in verstek, lijnen lopen overal door om eenheid en rust te creëren, materialen en kleuren zijn perfect op elkaar afgesteld. Zelfs toestellen volgen dat principe. Zo is de afzuiging geïntegreerd in het eiland. Dat is op zich niet uniek, maar we hebben de bovenkant afgewerkt in hetzelfde marmer, waardoor ze bijna onzichtbaar wegvalt in het blad.” De aanzetkast is afgewerkt met een uiterst fijne structuurlak in lavakleur. Die tint keert ook terug in de rest van de keuken, zij het met subtiele schakeringen. De aansluitende wandkast bestaat uit eiken dikfineer dat eerst gezandstraald werd en nadien een grijze patine kreeg. “Het zandstralen zorgt voor een ruwer, natuurlijker effect van het hout. De grijze patine brengt dan weer rust aan in het geheel en maakt dat de wand mooi harmonieert met het marmer”, aldus Geuns.

 

Overloop met polyvalente ruimte

Wat buiten gebeurt voel je overal in het huis. Dat gebouw en omgeving zoveel mogelijk op elkaar betrokken zijn, komt niet alleen in de keuken tot uiting. In de eetkamer kijk je dwars door de woning heen, waardoor de link met het landschap vooraan even sterk is als achteraan. Dat principe is overal op het gelijkvloers aanwezig, ook in de zithoek, die via trapjes anderhalve meter hoger is geplaatst. De achtergevel kijkt daar integraal uit op het achterliggende landschap, terwijl een bandraam boven de garage de link legt met de omgeving aan de voorkant. “Hier is bovendien gebruik gemaakt van een TipTronic-raam”, vertelt Kenneth Maes.“Een geautomatiseerd raam dat je met je smartphone kunt openen en dat voor ventilatie zorgt. Zo zijn er in heel de woning een aantal gebruikt.”

De tuinmuren bepalen de lijnen in het interieur. De hoogte van het gelijkvloers vormt de opmaat van de witte doos. Op die lijn is ook de inrichting van de zithoek geconcipieerd. Daar komt ook het vakmanschap van Schreurs Project veelvuldig aan bod. Op de keuken en badkamers na verzorgden zij al het maatwerk, van de kelder tot de living, berging en slaapkamers. “In deze ruimte springen twee meubels eruit”, zegt Gunther Peters van Schreurs Project. “Tegen de wand hebben we een barmeubel gemaakt op aanrechthoogte met daarboven zwevende leggers met een ledstrip. Daartegenover hebben we een tv-meubel rond de haard gecreëerd. Het marmer vertrekt ogenschijnlijk uit de dagkanten van de ramen, wat de uitgekiende belijning van deze woonst nogmaals benadrukt. Bovendien is de schouwmantel geconcipieerd als een constructie van drie rechthoekige blokken die op elkaar staan. De middelste daarvan kan je uitschuiven om het onderhoud te doen. Bovendien zit hier ook de airco subtiel in verwerkt. Er zit heel veel detailwerk in dit meubel. In de lades onder de haard bijvoorbeeld zitten ook de technieken zorgvuldig weg- gewerkt.”
In de eetkamer is de centrale kern onopvallend wit geschilderd, net als de muren.Vanaf de zithoek rijst ze als een donkere zuil op tot in het dak en structureert ze mee de hoger gelegen ruimtes. Boven de keuken bevinden zich een overloop en polyvalente ruimte met wasplaats, twee kinderkamers met badkamer en een dressing. Die laatste ruimte is gesloten en zweeft boven de inrit van de garage. Een extra lichtkoepel filtert daar toch daglicht naar binnen.Verder is ook deze ruimte integraal afgewerkt door Schreurs Project. Behalve grote maat- kasten die wasmachines en een achttal wasmanden herbergen, is het opvallendste element een groot eiland in het midden van de ruimte, getooid met imitatie krokodillenleer. “Een soort van gimmick”, knipoogt Gunther Peters.“Voor een keer een wat ander materiaal dat een leuk cachet geeft. De zithoek op het tussenniveau is vooral een ruimte om te keuvelen en te genieten van het landschap. Je kan er ook televisie kijken, maar de eigenaars geven aan dat ze daarvoor snel naar een niveautje hoger verhuizen. De polyvalente ruimte is iets knusser, een plek om te cocoonen en even helemaal op adem te komen.” De algemene sfeer in huis is warm en huiselijk, ondanks de strakke en concave lijnen. Kleuren en materialen worden subtiel tegen elkaar uitgespeeld: betontegels contrasteren met hout en marmer in de eetzone, op de verdiepingen gaat parket in dialoog met zwart-witelementen. De algemene detaillering is erg precies. Zo zijn ventilatie, koeling en verlichting uitgelijnd in lange smalle strips in valse plafonds. Basisverlichting zit dan weer weg in de nissen van gordijnen.

 

Terrassen op twee niveaus

Binnen zijn de trappartijen parallel met de straat ingepland en staan in dat opzicht dwars op de ruimtes. Hetzelfde gebeurt buiten, waar trapjes het terras ter hoogte van de keuken linken aan dat van de zithoek. Elk detail binnen het concept van deze woning is afgewogen, binnen en buiten zijn maximaal op elkaar geënt. “Het terras is in feite opgedeeld in twee niveaus, die verbonden worden door een traplijn die even schuin is als die in de woning zelf. Samen beslaan ze de volledige achtergevel”, geeft Gregory Nijs aan.“Onder de zithoek bevindt zich ver- volgens een sportruimte met tuinkamer, die zich allebei op het niveau van de garage bevinden. Je merkt ook dat het gazon daar wat naar beneden knikt, helemaal in overeenstemming met het totaalconcept. Landschap, interieur, architectuur: ze staan allemaal in direct verband met elkaar. Elk detail of element buiten heeft invloed op binnen en omgekeerd.” In de sportkamer is een toog gecreëerd, opgevat als een schiereiland. Het is een meubelstuk waar veel gevoel voor detail uit spreekt.“Dit vind ik zelf een van de leukste realisaties in deze woonst”, vertelt Gunther Peters van Schreurs Project. “Aan de voorkant springt het meubel in en worden massieve eiken latjes in een strak ritme naast elkaar geplaatst. Het toog- blad zelf bestaat dan weer uit Carrara-mamer. Daarachter staat een wit aanrecht waarin de lattenstructuur en bepaalde accenten van zwart en eik terugkomen.”

 

Masterbedroom- en bathroom

Achteraan vervelt de gesloten witte doos tot een subtiele open box, deels afgeschermd door een horizontale lamellen- structuur van Schüco. Daarachter bevindt zich de masterbedroom met dressing en badkamer als een soort van penthouse op het hoogste punt van de woonst. Gregory Nijs:“Ze over- schouwt het landschap. Zelfs vanuit de badkamer heb je zicht op de omgeving. Die is gepositioneerd vlak achter een gefumeerde glazen wand in de rug van de slaapkamer.”  In de badkamer overheerst solid surface: meubels en bad bestaan integraal uit dit materiaal.Verder vinden we er dezelfde tegel terug als in de keuken en komt ook het marmer terug als een accent in het toilet en de douche. “De badkamers zijn ontworpen volgens een lichter en luchtiger thema dan de keuken, maar de algemene lijn van het gelijkvloers is wel doorgetrokken”, verteltTom Geuns van Eggersmann Hasselt.“Marmer in de douche en het toilet hebben we gecombineerd met witte solid surface in het meubilair en het bad. Fronten, spoelbakken, alles bestaat uit hetzelfde materiaal. Het mooie daarvan is dat het volledig naadloos kan verwerkt worden.” Ook hier is detailwerk legio. Zo wordt het glas van de douchewand geïntegreerd in de omkasting van het bad. Het inox kraanwerk is van CEA, een prachtig Italiaans designmerk. Airco is weggewerkt in de kasten, zodat er geen storende elementen zichtbaar zijn. “Hetzelfde idee vind je trouwens terug in de kinderkamers: zoals de keuken vormen de badkamers één groot meubel, een alles-in-één-concept”, aldus Geuns. Gregory Nijs:“De slaap- en badkamers geven mooi weer waar dit huis voor staat: er is overal eenheid in de diversiteit, waarbij elk aspect bij- draagt aan het totaalconcept en de beleving.”

met dank aan:

 

Klaarchitectuur
www.klaarchitectuur.be

 

Ramenconstructie Corswarem
www.corswarem.eu

 

Eggersmann Hasselt
www.eggersmannhasselt.be

 

Schreurs Project
www.schreurs-project.be

 

Fotografie: 
Kris Dimitriadis PSG Studio Studio Dupont