Rieten kapvilla met strak lijntje
Het lijkt wel de omgekeerde weg: eerst beslissen over je interieurarchitect, dan pas over de eigenlijke architect. Al jaren waren de eigenaars van deze rieten kapvilla fan van het werk van Steven Van Dooren. Hij staat bekend om zijn geraffineerde stijl die tactiliteit en warmte uitstraalt door het veelvuldig gebruik van natuurlijke materialen. Een interieur van Van Dooren is strak belijnd, enorm gedetailleerd en neemt je haast ongemerkt mee van de ene verassing naar de andere. Ook in dit huis is dat het geval, al laat dit project vooral de symbiotische verhouding zien tussen interieurarchitect, architect en uitvoerder. “Voor de verdere uitwerking van het ontwerp en de uitvoering ervan was het een logische keuze om samen te werken met Villabouw Sels”, zegt Van Dooren. “Architect André Temmerman en ik zijn twee handen op één buik. We verstaan elkaar en hij heeft de nodige knowhow om een ongewone constructie als deze uit te dokteren en tekenen. Als dit project één ding aantoont, dan wel dat je zo vroeg mogelijk de interieurarchitect, architect en bouwer aan één tafel moet krijgen. Mensen beseffen dat niet altijd, maar elke centimeter maakt een verschil. Dat is hier de grote meerwaarde gebleken: alle partijen zaten vanaf het begin op één lijn. De grote betrokkenheid van de klant en de wisselwerking met Villabouw Sels zijn cruciaal geweest voor het eindresultaat. De finetuning van het gevelontwerp en de indeling, de volledige calculatie, coördinatie, uitvoering en opvolging zijn hun grote verdienste.”
“Dit is een bijzonder mooi project geworden op dat vlak, waarbij iedereen samengewerkt heeft vanuit dezelfde visie. Je zou kunnen stellen dat Steven minutieus de ingrediënten heeft uitgekozen en dat wij op basis daarvan het menu hebben samengesteld, zodat al die smaken en combinaties ook effectief geproefd kunnen worden”, knipoogt Michaël Matheussen, zaakvoerder van Sels Woningbouw. “In die optiek kan je ons het best omschrijven als een one shop stopping point: wij zijn zowel architect als aannemer en nemen alle aspecten van het bouwen in handen. Het belangrijkste daarbij is dat je op elk moment op ons kunt terugvallen. Die garantie heb je gewoon, zonder omwegen: we verzekeren een budget en zorgen dat er voor alles een oplossing is, ook als er zich problemen voordoen. Als klant hoef je je nergens zorgen om te maken.”
Spiegeldoos
De strakke lijnen in de gevel vooraan zijn relatief beperkt gehouden. Achteraan zijn ze veel nadrukkelijker aanwezig. Daar ontvouwt zich een uitgesproken glasgevel: grote raampartijen worden aan elkaar gelinkt door witte vlakken en lijnen. Michaël Matheussen van Villabouw Sels: “Als je aan de achterkant staat merk je ook hoe alle ruimtes zijn betrokken op de tuin: je hebt achtereenvolgens de living, bar, inkom en keuken met eetruimte die uitloopt in een overdekt terras. Die verankering in het landschap was essentieel. “Het leven binnen moest een verlengde krijgen buiten en omgekeerd”, zegt tuin- en landschapsarchitect Stefan Van Turnhout, zaakvoerder van VTS Tuinarchitectuur. “Dat is ook het uitgangspunt geweest voor ons tuinontwerp. In de eerste plaats hebben we de terrassen grotendeels uit het zicht gepositioneerd: als je binnen bent gaat de focus naar het groen. De tuin is groot, maar veeleer breed dan lang. We hebben ervoor gezorgd dat het gazon zelf zoveel mogelijk speelruimte kreeg. Daarnaast wordt de woning subtiel aangekleed met groen. We hebben gekozen voor hoofdzakelijk golvende en gewolkte vormen, enerzijds omdat die mooi meegaan met de taal van de rieten kap en anderzijds omdat ze juist contrasteren met de rechte lijnen in de achtergevel. Ze blijven ook winter en zomer groen, net zoals de grassen. Die zorgen dan weer voor wat speelsheid: vooral als er wat wind is, zorgen zij voor wat leven en beweging in de tuin. We wilden dat er altijd iets te beleven viel in de tuin. Groenblijvende planten worden gecombineerd met begroeiing die verkleurt in de herfst. Op elk moment van het jaar ziet de tuin er daardoor anders uit. Je leeft mee met de seizoenen.” We laten landschapsarchitect Stefan Van Turnhout aan het woord die samen met zijn echtgenote Elke Smidts instond voor het ontwerp: “De positie van de infinity pool accentueert mee de openheid van de tuin. Bovendien glooit het terrein lichtjes. Het zwembad ligt daardoor iets hoger, wat hier heel prachtig uitkomt. De zwarte kleur zorgt ook voor een stijlvol contrast met het groen. Het lijkt wel alsof het bad zachtjes zweeft boven het landschap.” In het verlengde daarvan situeert zich een groot overloopzwembad met een zwarte mozaïek, alsof er een rechthoekige spiegeldoos in de tuin is geplaatst. Het water reflecteert de woning en omliggende natuur en geeft een extra dimensie aan het totaalbeeld van dit project. Bovendien is ook hier het meubilair mee bepaald door Devos Interieur: de zitbank, ligstoelen en stoeltjes rond de eettafel gaan mooi mee met de taal van de tuin.
Moderne gevel, traditioneel getooid
Waar Van Dooren de vormgeving, materialisatie, geuren en kleuren van de ruimtes bepaalde, verfijnden en optimaliseerden Temmerman en Villabouw Sels het gevelbeeld en de indeling. Het finale ontwerp werd een rieten kapvilla, waarvan de organische vorm van het dak knap contrasteert met de concave volumewerking in de gevel. Aan de ene kant springt de gevel ook voorbij het rieten dak. Die verlenging doet het gebouw breder en dus groter lijken dan het in feite is. “De bedoeling was dat de buitenkant dezelfde finesse zou uitstralen als het interieur”, vertelt Michaël Matheussen. “De woning mocht strak zijn, maar ook niet te clean of te koel. Ze moest een zekere authenticiteit uitstralen, zonder dat het een al te landelijk of modern huis werd. Het dak is daarom minder amorf dan normaal het geval is bij dit type woningen, ook al is er wel een bepaalde massa aanwezig: de kap springt wel in het oog, maar is niet dominant. Bovendien contrasteren de lineaire vormen in de gevel er heel mooi mee. Mensen twijfelen wel eens of het om een nieuwbouw gaat dan wel om een verbouwing. Dat is het mooiste compliment dat we kunnen krijgen.” Zowat de helft van de gevel is afgewerkt in zwart gebeitst hout met een levendige textuur. Daarachter bevinden zich de garages en voordeur. De rest van het gebouw bestaat uit gerecupereerde baksteen die gemetseld werd in kruisverband. Michaël Matheussen: “Alleen hebben we die authentieke afwerking toch een extra dimensie gegeven door de stenen te kaleien. De gevel krijgt zo een zekere tactiliteit, die aansluit bij de algemene uitstraling van het gebouw.”
Sculpturale trap, geometrische kooi
Blikvanger in de woning is een betonnen spiltrap, die volledig losstaat van de ronde muren eromheen en zich naar boven wentelt als een sculptuur in de ruimte. Een opvallende lichtstrip snijdt als het ware vanuit het plafond tot de vloer door de trap heen. “Het is een compleet vrijstaand element, wat nogmaals geaccentueerd wordt door de lichtstrip”, verduidelijkt Michaël Matheussen. “Een serieus staatje vakmanschap. De trap werd gegoten in beton en afgewerkt met mortex. De smeedijzeren leuning werd nadien in de treden verwerkt, zodat de trap op zichzelf blijft staan. Er is geen enkele zichtbare verankering in de wanden, op de aanzet na.” Vanuit de inkomhal kan je rechts naar de keuken en eetkamer, links stap je het salon binnen. Daar is de scheidingsmuur met de inkomhal omgetoverd tot een barkast in geborstelde fineer eik die zwart gelakt werd. Er is een open smeedijzeren structuur voorzien die plaats maakt voor flessen en decoratie, en subtiel refereert aan de lattenstructuur in de buitengevel. Een ander markant element is een transparant lichtobject dat als een geometrische kooi zweeft boven het meubel. In een stalen structuur werd een koord gevlochten om flessen te presenteren, waardoor het subtiel verwijst naar typische bars en cafés. Voor de wand struint een barmeubel dat aan één zijde is afgerond, een knipoog naar de spiltrap en het afgeronde plafond in de inkomhal. Verder houdt een marmeren opstand de glazen en spoeltafel uit het zicht. “We wilden de strakke belijning af en toe doorbreken. De evidentie uit het ontwerp halen en er een verassende wending aan geven die niet té dominant maar toch opvallend genoeg is”, legt Steven Van Dooren uit.
Warm salon
Tegenover de barruimte is de zithoek geconcipieerd, gekaderd door een grote wandkast die de haard herbergt. De integratie van deze haard in het meubel vraagt heel wat detailwerk, technische besprekingen en een goede verstandhouding met zowel de interieurarchitect als de schrijnwerker. Een minutieuse uitvoering spreekt voor zich. Het totaalbeeld van deze haard is het resultaat van een geoliede samenwerking tussen verschillende partijen. Dat mag gerust onderstreept worden. Antwerp Made Architectural fireplaces of kortweg AMA Haarden is een familiebedrijf met meer dan 35 jaar ervaring op het gebied van sfeerverwarming. Een sterke keuze van haarden kan je ook bewonderen in de showroom in Kapellen, waar ook de nieuwste trends op het vlak van wanden en kasten te zien zijn. Als expert in gas- en houthaarden spitst Ama Haarden zich voornamelijk toe op uitdagend maatwerk en complexe installaties. Hier wilden de eigenaars zeker geen schouw of zichtbare opening in de gevel voor de afvoer. AMA haarden heeft hier een constructie opgezet die het rookkanaal via een hele weg op het vloerniveau heeft gebracht. Het rookkanaal wordt op het einde versterkt met een ventilator en mondt uit in een scheidingsmuur in de tuin, quasi onzichtbaar voor het oog. Dit is wederom een zeer mooie referentie die perfect aansluit bij de bedrijfsfilosofie van AMA Haarden, meer bepaald de vele troeven van haarden optimaal uitspelen en zo een positieve bijdrage leveren aan de beleving in en de uitstraling van bijzondere leefruimtes. Voor de haard rust een Groudpiece-sofa van Flexform, Italiaans design zoals er wel meer in de woning terug te vinden is. “Een prachtig product”, aldus Christel De Vos van Devos Interieur, dat aan de slag ging met het merendeel van het losstaand meubilair. “De vering, de kussens, de stoffering, het is allemaal van het hoogste niveau, waardoor je een ongelofelijk comfortabel zitmeubel krijgt. De diepte is bovendien vrij zeldzaam: 1,20 m, zodat er voldoende ruimte is voor het volledige gezin.” Waar de Flexform-sofa een relatief rechtlijnige bank is die op de grond rust, doorbreekt de salontafel dat lineaire principe met speelse vormen, maten en hoogtes. Christel De Vos: “Er is gekozen voor serene producten die het nodige cachet hebben. Maar daarom hoeft het geheel niet saai te zijn. Het concept van de salontafeltjes schenkt de zithoek wat ademruimte. Het moet trouwens gezegd dat de eigenaars nauw betrokken waren bij de uiteindelijke keuzes. Het zijn mensen met gevoel voor design en esthetiek, wat dit tot een heel leuke samenwerking heeft gemaakt. Wij zijn per definitie een familiezaak en dat gevoel willen we ook uitstralen naar onze klanten. Een nauwe dialoog is de belangrijkste voorwaarde om tot een mooi resultaat te komen.” Decoratie, sierstukken, tapijten, kunstwerken, los meubilair. Devos Interieur stemde alles minutieus af op het ontwerp van Steven Van Dooren. “Dit is een woning waar de materialen voor zich spreken. Het is een elegant, rustig en sober interieur. Donker hout, messing accenten, natuursteen en staal, zij vormden zowat ons moodboard en je merkt ook dat die materialen of alleszins varianten ervan subtiel terugkomen in het gekozen meubilair. Zo is er gekozen voor barkrukjes die bekleed zijn met leder en leuk combineren met het donkere hout. Of zie je messing terugkomen in de eiken tafel in de eetkamer. Die laatste is een absolute pièce unique, op maat gemaakt en gekleurd.”
Interieur – exterieur
Ook in de keuken en eetkamer blijft de trap overal zichtbaar. “Hij is meer dan de link tussen beneden en boven. Hij fungeert vooral als scharnierpunt tussen de verschillende ruimtes. Als je ’s morgens afdaalt en beneden komt bijvoorbeeld, dan kijk je recht de keuken in en word je bovendien geconfronteerd met het mooiste zicht op de tuin. Die link met het exterieur is heel expliciet gelegd”, legt interieurarchitect Steven Van Dooren uit. “We wilden het binnen-buitengevoel zichtbaar versterken en de woning zo open mogelijk maken”, pikt Matheussen van Villabouw Sels in. “Alle woonfuncties vloeien heel mooi over in elkaar om de ruimtelijkheid zoveel mogelijk te onderstrepen.” Die ruimtelijkheid wordt ook versterkt door het beperken van het aantal materialen en vormen. Ook in de keuken en eetkamer geeft zwart gelakte fineer de toon aan, terwijl marmeren accenten extra warmte toevoegen. Steven Van Dooren: “Er is een bepaalde flow aanwezig in de woning die zorgt voor eenheid. Overal waar je kijkt, komen bepaalde elementen in de vormgeving en materialisatie terug. Daarnaast hebben we ook voor nuance gezorgd door er soms wat mee te spelen. Het marmer in de keuken bijvoorbeeld benadert dat van het salon maar oogt toch anders.” Een open nis geeft inkijk in een bijkeuken. De toegang zit onzichtbaar weg in de kastenwand. Het zijn details als deze die de woning zo interessant maken. Daarnaast zijn heel wat zaken zo subtiel weggewerkt dat ze haast niet opvallen. De plinten zijn verdoken geplaatst. Van sierlijsten valt niets te bespeuren. Ledlijnen zitten subtiel weggewerkt in de uitsparingen van muren en meubels. Deuren vallen weg in de muren en zijn plafondhoog, net zoals de ramen. Raamdecoratie zit weg in valse plafonds, zodat alle overbodige elementen en structuren uit het zicht vallen. In de eetkamer kijk je over de keuken heen in de richting van de inkomhal en trap. Een ovale tafel vormt daar het middelpunt, volledig omgeven door glas. “De bedoeling was een eerder formele, wat traditionele eetkamer te creëren. Ze loopt parallel met de keuken, maar ligt iets dieper in de woning, op dezelfde lijn als de bijkeuken. Ze hoort erbij, maar op een zekere afstand van het effectieve kookgebeuren”, legt Matheussen uit.
Doorgedreven hotelsuite
Bovenkomen doe je via de spiltrap, die op de overloop overvloeit in een halfrond en de aanzet vormt van het zwart gelakt parket. Daar zijn twee gastenkamers gesitueerd met een gedeelde badkamer. Een kamerbrede spiegel vergroot het ruimtelijk effect. Mortex is aangebracht op vloeren en wanden, terwijl dezelfde smeedijzeren details extra finesse toevoegen. De belangrijkste ruimte op de eerste verdieping is evenwel de masterbedroom, die zich presenteert als het doorgetrokken idee van een hotelsuite met een slaapkamer, dressing en badkamer. “Alle functies kunnen van elkaar afgesloten worden door schuifsystemen. Maar zet je die mobiele wanden open, dan lopen de ruimtes mooi over in elkaar, zodat je echt een hotelgevoel krijgt”, aldus Pieter-Jan De Prins van maatwerkbedrijf Eddy De Prins, dat overal in de woonst blokkader- en schuifdeuren voorzag. “Elke deur is op maat gemaakt en voorzien van blinde scharnieren. Alle technieken zitten dus mooi weg, terwijl de deuren zelf haast onzichtbaar wegvallen in het vlak van de muur. Het resultaat is een strak deurgeheel, zonder kader. Hier in de slaapkamer heeft de toegangsdeur bovendien een extra dimensie gekregen omdat ze inbraakvertragend is. Simpel gezegd zit er in het deurblad een metalen plaat die de deur haast onbreekbaar maakt en de veiligheid dus waarborgt, mochten er zich ooit inbrekers in huis bevinden. Dit zijn deuren die we speciaal maken op basis van de wensen van de klant. Dat is ook waarom mensen voor ons kiezen: wij werken uitsluitend op maat en zijn dus niet afhankelijk van leveranciers. Alles gebeurt in eigen beheer: het maken van de deuren, het lakken en plaatsen, noem maar op. Vandaar ook dat we heel vaak rechtstreeks samenwerken met architecten en interieurarchitecten. Ons machinepark is speciaal ingesteld om custom-made te werken en alles af te stemmen op het ontwerp.” De badkamer is opgevat als een heuse wellnesszone, met een hamam en sauna. Hier gaan het donkere hout en zwarte marmer opnieuw in dialoog met elkaar. De ruimte zit bovendien deels verzonken, waardoor de zwarte vloer naadloos overloopt in het badkamermeubel. Daarnaast is ook de marmeren omkasting van het bad op het niveau van de gang geplaatst wordt.Vanuit de badkamer kijk je door een gefumeerde glazen wand de dressing in en vang je een glimp op van de slaapkamer. In de dressing is een groot middenblok geplaatst met houten accenten, geflankeerd door een groot monolithisch kastenvolume. Een houten lamellenstructuur geeft het einde van de dressing aan en markeert een soort overgangszone richting de eigenlijke slaapkamer. “De bewoners wilden dat hun woning een vakantiegevoel zou opwekken”, aldus Steven Van Dooren en Michaël Matheussen “Je merkt dat de warme sfeer van beneden ook boven aanwezig is. Die eenheid versterkt de beleving van deze villa.”
Fotografie: Katie Verkinderen – Vivec.be
Met dank aan: