Statige klassieker
Het minste wat je kunt zeggen is dat Bart François een architect is met een eigen signatuur. Hij interpreteert bouwstijlen van vroeger volgens hedendaagse principes. Pastorieën, hoeves en landhuizen krijgen een moderne benadering, zonder dat er geraakt wordt aan de typische karakteristieken. Zijn ontwerpen houden het midden tussen modernisme en classicisme, waarbij afwerking en detaillering van uitzonderlijk hoog niveau zijn. “Bart is een gepassioneerde architect die dat zeer goed vertaalt in zijn ontwerpen maar dat ook overbrengt op alle medewerkers die in het project meestappen”, beklemtoont ook Ingrid Saerens, die als freelance coördinator regelmatig optreedt in projecten van de architect. “Deze villa is daar een heel mooi voorbeeld van. Het is een statig gebouw, een typisch Franse manoir, tot in het detail gepersonaliseerd voor de bewoners.”
De woning bevindt zich in een rustige villawijk in het Vlaamse binnenland. Rode baksteen, natuurleien, zwart gelakte houten ramen, verouderde blauwe hardsteen en houten dakkapellen bepalen het karakter van de gevel. De inkomhal is een indrukwekkende open ruimte die alle verdiepingen met elkaar verbindt. Een idee dat versterkt wordt door lampen die op verschillende hoogtes vanaf de zolder naar beneden dalen en alle niveaus bedienen. Verder gaat vooral de trap met veel aandacht lopen. Natuurstenen treden, in dezelfde stijl als de vloer, nemen je mee naar de eerste verdieping. “Het interieurontwerp is van Tine Martens, die kleuren en materialen minutieus op elkaar heeft afgestemd. Parket, deuren, maatwerkkasten, alle details vloeien bijna naadloos over in elkaar”, vertelt Julie De Backer van Eronda Woonmode, dat zo goed als alle maatwerk op zich nam. “Neem de vestiairekast in de inkomhal. Die bestaat uit massieve eik en is zo geolied dat ze mooi meegaat met de kleur van het parket. Die massiviteit was voor de interieurarchitecte een belangrijk gegeven in de geest van de architectuur. De woning heeft een nogal monumentaal karakter, en dat wilde ze doorgetrokken zien in het materiaalgebruik.”
Rechts in de inkomhal is er een toegang tot een gastenkamer. Links bevinden zich een toilet en de deur naar de leefruimte. Twee zithoeken liggen daar in elkaars verlengde. De eerste is een ruimte waar televisie gekeken wordt. Een reusachtig toestel hangt aan de muur boven een laag televisiemeubel. “Hier zijn dezelfde vormgevingskenmerken toegepast als voor de vestiairekast”, legt Julie De Backer uit. “Er schuilt veel detailwerk achter het ontwerp van Tine. Zoals je ziet is zelfs het profiel van de meubelplint hetzelfde als dat van de gewone muurplinten. Al die aspecten zijn in samenspraak met de interieurarchitecte bepaald. Zij zette de lijnen uit en bepaalde het concept, wij gingen daarmee aan de slag en werkten alles op maat uit. Doorheen het hele huis is dezelfde lijn aangehouden, zodat er eenheid en rust ontstaan.” De tweede zithoek is een plek om je te koesteren aan de warmte en gezelligheid van de haard die is weggewerkt in een lichtkleurige strak kastvolume. Rijke stoffen zoals velours geven de ruimte extra cachet. Bovendien heb je er een prachtig uitzicht over de tuin en het zwembad. Een boog aan het plafond markeert de overgang naar het eetgedeelte. Organische vormen als deze komen overal voor: in deuren, ramen en muren, en bepalen mee het karakter van de hele woning.
Alle verlichting in huis is afkomstig van Tekna, een op en top Belgisch design dat tot ver buiten de landgrenzen naam heeft gemaakt. Wat opvalt: elke armatuur is duidelijk aanwezig in de ruimte, zonder zich er echt aan op te dringen. “Eenvoud, functionaliteit en sierlijkheid zijn kernbegrippen voor onze ontwerpen”, zegt Jolien De Wael van Tekna. “Ons assortiment omvat wandlampen, plafondlampen, hanglampen, spots, tafellampen en vloerlampen voor zowel binnen- als buitenshuis. We vervaardigen al onze armaturen uit pure, natuurlijke materialen, met veel zin voor ambacht en vakmanschap. Zo gebruiken we hoofdzakelijk messing, een waardevol materiaal dat zich perfect leent voor smeedwerk. Of we werken met brons, roodkoper, aluminium en glas. Allemaal fijne, dankbare en gebruiksvriendelijke materialen die tekenend zijn voor de stijl en uitstraling van ons merk. Het aparte aan ons productieproces is bovendien dat het resultaat altijd wat anders is. Ieder product krijgt een eigen afwerking bovenop de finishing, waardoor elk stuk uniek is.”
Verschillende collecties zijn vertegenwoordigd. Zo zijn er een aantal modellen uit de Nautic-lijn geïntegreerd, één van de grote succesverhalen van Tekna dat eenvoud en functionaliteit op meesterlijke wijze combineert. Daarnaast zien we spots uit de Flatspot-range: heel verfijnde, richtbare spots met een bijzonder fijne belijning. Maar de verlichting die wellicht het meest tot de verbeelding spreekt is het model Pendeen, dat boven de eettafel pronkt. Jolien De Wael: “Dit is een heel exclusief armatuur uit de Arton-lijn, waarmee we ons richten op een publiek dat houdt van opvallende, unieke designverlichting. Zoals je ziet is deze lijn iets excentrieker dan andere collecties. Ze bestaat uit massief messing bedekt met een gegroefd en gelijnd dambordpatroon, dat opgehangen wordt aan twee draagarmen. In combinatie met de Flatspots en verschillende Nautic-modellen voor binnen en buiten is in deze woning een allround verlichtingsconcept geïntegreerd.”
De keuken loopt uit in een erker die contact maakt met de tuin en het terras. Ze is opgebouwd rond een centraal werkblok met gelakte fronten. Daarrond zijn eiken maatkasten geplaatst. Aan de ene kant is er een kast met inschuivende deuren waarachter een televisietoestel weggewerkt zit. Een deel van de kast bestaat uit smeedijzeren rasterwerk dat meer dynamiek geeft aan het ontwerp. Het komt ook in ander maatwerk terug. Aan de andere kant is er een halfhoog volume voor de spoelbak en het kookvuur. Geglazuurde tegeltjes knipogen qua kleur naar het smeedijzer en geven de ruimte meer dynamiek. Maar het meest opmerkelijke is een kastvolume dat de hoek omgaat en via een schuifdeursysteem voortvloeit in een kastenwand van de bergruimte. “Je kan dit volume zien als één groot meubel dat verschillende functies verbindt, tot en met een deur naar de bergruimte: alles loopt als één vlak door”, licht Julie De Backer van Eronda Woonmode toe. “In de kast van de berging zit bovendien alles weg, tot en met de wasmachine en droogkast, zodat er niets overbodigs in het oog valt.” Ingrid Saerens: “Een kwalitatief project als dit vraagt ontzettend veel opvolging. Mijn tussenkomst start bij het begin van de bouwaanvraag en eindigt pas nadat het laatste punt van oplevering is uitgevoerd. Ik zorg voor al het papierwerk (offertes, contracten, nazicht vorderingsstaten & facturen) maar de rode draad in mijn opdracht als coördinator is een “continu-communicatie” met bouwheer, architect en alle bij het project betrokken aannemers. Op die manier volgen de uit te voeren werken elkaar vlot op en worden gemaakte afspraken maximaal gerespecteerd. Bart François en ikzelf vullen elkaar perfect aan: een bouwheer die bij de oplevering zowel over het behaalde resultaat als over de gerespecteerde timing de loftrompet blaast, is voor ons de (spreekwoordelijke) kroon op het werk.”
De natuurstenen trap in de inkomhal wordt afgeboord door een smeedijzeren leuning die mee afbuigt tot helemaal boven en een soort gaanderij creëert ter hoogte van de nachthal. Boven werd er ook gewerkt met parket. Lange brede planken gaan over in een visgraatmotief. “Een concept dat ook is toegepast op de beneden verdieping”, vertelt Timothy De Waegeneer van familiebedrijf De Waegeneer Parketvloeren. “Overal in huis, op de inkomhal en de keuken na, ligt een samengesteld parket, speciaal vervaardigd om zowel met vloerverwarming als koeling samen te gaan. Het bestaat uit heel brede planken van 26 cm die maximaal verouderd zijn, aangepast aan de stijl van het huis. Elke plank is met de hand gekrabd, wat wil zeggen dat we met een mes kleine stukjes hout wegwerken om het een rustieke look te geven. Na de plaatsing zijn de planken geolied en behandeld met een hardwax. Daardoor is de vloer in feite vijfentwintig jaar of langer beschermd en hoeft de bouwheer er dus niet naar om te zien. In combinatie met die brede planken is er op strategische plekken gekozen voor een tapijt in visgraat. De eigenaar is een grote fan van matten, maar om het ontwerp iets extra te geven, is er geopteerd voor een alternatieve vorm. Wij hebben een visgraatparket geplaatst met daarrond een eiken bies in natuurkleur om het geheel te ‘kaderen’. De detaillering gaat heel ver. Op de eerste verdieping bijvoorbeeld loopt de lijst symmetrisch met het middenraam, zodat alles heel mooi uitgelijnd is. In de living loopt de mat netjes over de breedte van het raam, waar ze wordt opgevangen door de raamprofielen.” Aan weerszijden van de nachthal boven bevinden zich twee identieke kinderkamers die elkaars spiegelbeeld zijn. De masterbedroom situeert zich achteraan, met zicht op de tuin. Wat opvalt is de eenheid die in al die ruimtes aanwezig is. De kinderkamers kenmerken zich door maatkasten in hetzelfde lichte hout dat ook beneden gebruikt is. Het wordt gecombineerd met een dressing die grijs gelakt werd. In de slaapkamer van de ouders komen dezelfde vormen terug, maar veranderen kleuren en sfeer volledig. De ruimte heeft veel weg van een luxueuze hotelsuite. Hier voert donker gebeitst hout de boventoon, wat de ruimte een chique zuiderse uitstraling verleent.
Binnenkomen doe je in een dressing met links de badkamer en rechts het slaapgedeelte. Een groot middenblok domineert centraal in de ruimte. Julie De Backer van Eronda Woonmode: “Wat ons werk in deze woning betreft, is dit toch wel het neusje van de zalm. De deuren van de dressing en badkamer bijvoorbeeld zijn speciaal gemaakt op vraag van architect en klant. Om ervoor te zorgen dat alles op voorhand klopte, hebben we eerst prototypes gemaakt die zijn bijgestuurd tot alles 100% oké was. We zijn heel ver gegaan in de detaillering. Zelfs de ventilatie zit mooi verwerkt in de kasten via accentvoegen en fijne uitsparingen.” De badkamer bestaat grotendeels uit marmer en donker fineerhout. Het marmer loopt door in de wanden van de douche. Zelfs het douchegootje is gemaakt in hetzelfde materiaal. Bovendien hebben man en vrouw elk een eigen wastafel met aan elke kant een opbergkast. In de slaapkamer werkte Eronda Woonmode een gecapitonneerde beddenwand uit, bekleed met zacht velours. Ook stopcontacten, wandverlichting en zelfs de nachttafeltjes zitten keurig ingewerkt. Verder in de ruimte zweeft een opmaaktafel tegen de wand met daarboven een gigantische spiegel.
Voor de trap naar de tweede verdieping werd gekozen voor hout in dezelfde stijl als het parket. “De vormgeving van de trap is volledig afgestemd op die van de trap op de eerste verdieping”, legt Timothy De Waegeneer uit. “De kleur is één ding, maar we hebben ook dezelfde siervorm gebruikt, zodat het idee van de overstekende trappen overal doorloopt.” De tweede verdieping bestaat in hoofdzaak uit een grote multifunctionele ruimte met een barmeubel, hamam, sauna en sanitaire cel. Zelfs hier zijn natuurlijke en duurzame materialen zoals massief hout gebruikt. Zelfs hier wordt elke vierkante meter functioneel ingevuld en is de afwerking onberispelijk.
Met dank aan:
Bart François Architects
Kortrijksesteenweg 62
9830 Sint-Martens-Latem
t. 09 232.01.35
www.bartfrancois.be
Eronda Woonmode
Kuilstraat 47-49,
942- Erpe-Mere (Erondegem)
t. 053 72 91 38
www.woonmode.be
De Waegeneer Parketvloeren
Hogeweg 77
9320 Erembodegem (Aalst)
t. 053 78 42 52
www.parketdewaegeneer.be
Tekna
Industriepark E17/3213
Stokkelaar 13
9160 Lokeren
t. 09 348 08 02
www.tekna.be