TOP

Warmte, evenwicht
en tactiliteit

Wie het werk van Remy Meijers kent, weet dat hij houdt van rust en eenvoud. Heldere lijnen kenmerken zijn ontwerpen, net zoals een minimaal kleurgebruik. Elke overdaad verdwijnt, alleen het essentiële blijft. Comfort en beleving zoekt de interieurarchitect en productontwerper in rijke stoffen, materialen en detailleringen. In deze jaren-tachtig villa in Twente komt dat andermaal tot uiting. De Nederlander transformeerde een gedateerd interieur tot een hedendaagse woonplek die licht, warmte en tactiliteit uitstraalt.

 

Schuine kanten

Onlogisch. Een ander woord is er niet voor de oorspronkelijke vormgeving en indeling van de woning: een driehoekige eet- kamer, een ronde keuken, diagonaal geplaatste tegels.“Het was zo’n beetje een kakofonie van kleur en gekke vormen, compleet verouderd”, vertelt Remy Meijers.“Er stonden heel wat schuin geplaatste wanden, wat maakte dat de ruimtes niet optimaal gebruikt werden.Aan de tafel in de keuken bijvoorbeeld werd niet gegeten. Hetzelfde in de living waar bepaalde zones compleet leeg bleven. Dat was meteen het interessante aan dit project: hoe konden we in zo’n moeilijke ruimte toch rust en eenheid brengen?” Meijers pakte alleen het gelijkvloers aan, dat zo’n 350 m2 betreft. De eerste stap was de typische elementen uit de jaren tachtig weg te werken. Remy Meijers: “De schuine kanten moesten eraan geloven, om met rechte lijnen een veel eigentijdsere uitstraling te geven aan de ruimtes. In de eerste plaats hebben we zo ademruimte gegeven aan de eethoek. Aansluitend daaraan zijn er twee zithoeken gecreëerd met elk een andere sfeer. De keuken is er dan weer volledig uitgehaald en opnieuw vormgegeven met de tuin als oriëntatiepunt.”

 

Formeel versus informeel

Beide zithoeken worden afgelijnd door een tapijt en hebben elk een eigen karakter. Het ene salon is daarbij wat formeler van toon dan het andere. Daar staan twee zetels tegenover elkaar om interactie aan te wakkeren. Beide zijn door Meijers ontworpen voor het Nederlandse merk Gelderland. “Dit is een plek waar je gezellig bij elkaar bent met gasten en wat keuvelt of een aperitiefje neemt. Al gebeurt het ook wel dat een van de bewoners hier televisie kijkt. In beide zithoeken is er een tv, allebei verwerkt in de grote kastenwand. Die gaat de hoek om en begeleidt je zo naar de tweede zithoek.” Die tweede zithoek oogt informeler en valt op door zijn organische vormen. Behalve de salontafeltjes zijn ook het tapijt en de zetel afgerond.“Het is een grote hoekbank in velours met een twist die we speciaal voor dit project hebben laten maken. Het vloerkleed volgt die ronde vorm, waardoor de ruimte een heel apart karakter krijgt. De tapijten in beide delen zijn trouwens ankerpunten. Ze markeren de plaats. Een principe dat je in bijna al mijn interieurs terugziet. Zeker als je met een ingewikkelde plattegrond te maken hebt zoals deze hier, dan helpt dit om de aparte ruimtes te definiëren”, aldus de architect. Hoewel elk salon een eigen identiteit heeft, horen ze toch bij elkaar. De donkere eikenhouten kastenwand is het verbindende element, terwijl ook kleuren, materialen en stoffen voor eenheid zorgen. Meteen wordt duidelijk hoe graag Meijers speelt met materialen en hun texturen laat spreken. Elk element en detail is uitermate effectief benut. Het zwart gebeitste kastenvolume is deels bekleed met natuursteen en leer. De natuursteen omkadert de haard, terwijl het leer de tv-zone afbakent en de televisie als het ware doet verdwijnen in de wand.“Natuursteen en leer voegen extra warmte toe. Ik gebruik nooit kleur, maar zoek het in de materialen. Een interieur moet warm aanvoelen. Je moet kunnen beleven wat er is. De verschillende oppervlakte- structuren zien en voelen. Met je hand over een gordijn willen strijken of kijken hoe het leer aanvoelt. In elke ruimte is de vraag: wat is er nodig om hier intimiteit te creëren, om de kamers leef- baar en warm te maken”, legt Remy Meijers uit.

 

Totaalconcept

Hoewel alle woonfuncties een duidelijke identiteit hebben, vloeien ze toch mooi over in elkaar. Een belangrijke bijdrage levert de donkere eikenhouten vloer. Remy Meijers: “Vroeger lag er een lichte vloer. Maar er komt ook heel veel licht binnen waardoor het huis nogal koel aanvoelt. We hebben gekozen voor een donkere Hongaarse Punt. Die schenkt warmte en is een mooie drager voor de lichter gekleurde meubels.” Het meubilair is speciaal en zorgvuldig uitgekozen. Zo’n tachtig procent komt uit de eigen collectie ‘Remy Mejiers Collectie’ en wordt aangevuld door ontwerpen die de Nederlander maakte voor diverse merken. Zo zijn de gordijnen van Inside Blinds, een Belgisch bedrijf, en pronken op de salontafels vazen van O4Home. “Ik houd van een totaalconcept. Architectuur, interieur, objecten, accessoires: alles moet van één hand zijn. Het ene element vervolledigt het andere. Die zoektocht om alles op elkaar af te stemmen vind ik fantastisch. Ze creëer t een bepaalde spanning die ik nodig heb. Bovendien is het fijn om met eigen producten te werken. Om- dat ze je in staat stellen een extra laag toe te voegen aan een project”, aldus Mejiers.

 

Intieme keuken met barmeubel

De keuken ligt deels verhoogd en heeft een andere plafondhoogte dan de rest van het gelijkvloers. Remy Meijers:“De oude keuken kenmerkte zich door een verhoging in de vloer, wat interessant was om mee te werken. Zo konden we meteen kiezen voor een andere vloerafwerking: een zandkleurige natuur- steen, die de overgang van de leef- ruimte accentueert. Daarnaast hebben we het plafond moeten verlagen vanwege een paar constructieve ingrepen. Het leuke is dat de keuken zo opnieuw een heel eigen entiteit krijgt binnen het geheel van het huis.” Het kookeiland richt de blik op de tuin, een specifieke wens van de eigenaar die graag in de keuken vertoeft. Het is opgevat als een barmeubel met krukjes langs één kant. “De verhoogde bar zorgt voor een gestroomlijnder volume. Tegelijk zorgt het ervoor dat potten en pannen uit het zicht staan als je aan tafel zit.” In de wandkast komt het eikenhout van de leefruimte terug. Dezelfde natuursteen die ook in de haard werd gebruikt, siert het barmeubel. Verder zorgen bronzen fronten in het werkeiland en de kast voor een vleugje finesse. “Het brons biedt wat tegengewicht tegenover het hout, net zoals de natuursteen. Daarnaast is er behoorlijk wat apparatuur aanwezig, die gewoon in het zicht is gebleven, zoals de koelkast. Het mag allemaal niet té strak zijn. Je mag zien dat het een keuken is. Als je ook nog eens alle toestellen wegwerkt, dan wordt het te vlak.”

 

Stalen deuren trekken lijn door

De strakke en rechte lijnen die kenmerkend zijn voor Remy Meijers ontwerp, krijgen een verlengde in het concept van de deuren. “Ik vind het belangrijk dat deuren verwondering oproepen. Voor mij is een deur veel meer dan een deur. Het is een meubelstuk dat een bevoorrechte plaats krijgt in een interieur. Ook in dit project zijn de stalen deuren van groot belang, niet alleen vanwege het esthetische aspect. Ze houden de ruimtes open en dragen onrechtstreeks extra licht naar binnen”, vertelt Remy Meijers. De deuren zijn het werk van De Rooy Metaaldesign. Ik werk in zo goed als elk project met ze samen”, aldus Meijers. “De prijs-kwaliteitverhouding, de samen- werking en de planning, alles klopt gewoon. Ik heb veel ervaring met andere partijen, maar op het gebied van service en kwaliteit gaat er niets boven De Rooy, zonder daarmee afbreuk te willen doen aan concullega’s.Wat ik ook fijn vind is het feit dat het een familiebedrijf is, wat alles toch iets gemoedelijker maakt. Ik heb een goed contact met de eigenaar zelf. Momenteel leggen we trouwens de hand aan een gezamenlijke collectie. Als alles goed gaat, ziet die deze zomer het levenslicht.” Het huis heeft een intieme, warme uitstraling en stalen deuren passen daar perfect bij. Het glas en staal biedt tegenwicht voor hout, brons en natuursteen dat veelvuldig gebruikt wordt.“De ontwerpen van Remy Meijers laten zich ken- merken door rust en balans. Dat zijn termen die ook op ons werk van toepassing zijn”, zegt zaakvoerder Marein de Rooy. “De deuren die wij geplaatst hebben in deze villa, zijn zes Dudok taatsdeuren. Ze bestaan uit vier grote, rechthoekige vlakken die prachtig passen bij de stijl van deze woning. Vier er van verbinden een kleine hal met een doorgang naar het zwembad, de bijkeuken, keuken en een game-room. Een andere scheidt de game-room van de hal en tot slot is er één deur tussen de woonkamer naar de entreehal. Remy heeft bij de ene deur gekozen voor een verborgen DRM-G1-greep en bij andere deuren voor de DRM-G5T-handgreep.”

 

Zwembadzone

Achter de keuken kom je via een halletje aan het zwembad. “Dat moesten we initieel niet aanpakken. Maar het was zo’n onpersoonlijke ruimte dat ik toch een voorstel heb gedaan”, glimlacht Meijers. “Het hele gelijkvloers was in balans op die ene ruimte na, dat zou enorm jammer geweest zijn. De tegel van in de keuken is ook hier geplaatst om de eenheid aan te houden. Daarnaast is er gewerkt met twee accentmuren. Eentje in donkergrijze beton ciré, die een eigen accent toevoegt aan de ruimte. De andere wand is volledig afgewerkt met een houten lattenstructuur en herbergt een aantal primaire en secundaire functies. Zo zit er een deur in die naar de technische berging leidt. Daarnaast zit ook de afzuiging keurig weg achter de latjes. Die staan bovendien twee centimeter uit elkaar, om ruimte te geven aan een akoestische doek. Bovendien bepaalt het hout in grote mate het karakter van de ruimte: het vat mooi samen waar heel dit project om draait: van een belegen woning iets nieuws, intiems en warms maken.”

Met dank aan:

 

Remy Meijers
www.remymeijers.nl

 

De Rooy Metaaldesign
www.stalen-binnendeuren.nl